ianuarie 12, 2023

Singur Ortodoxia

 

Singur Ortodoxia

 

 

Cuvîntul I

 

Sfinţia voastră, se vorbeşte în ultimul timp, mai ales în mediul  universitar  teologic,  despre  “despărţirea  unicei Biserici a lui Hristos în Biserica Ortodoxă şi Biserica Catolică,  despre  Biserica  Răsăriteană,  despre  Biserica Apuseană, despre marea Biserică soră a Apusului, despre istoria a trei confesiuni: catolici, ortodocşi, protestanţi; despre faptul că prin Marea Schismă şi apoi prin ruptura din sec. XVI creştinismul şi-a pierdut unitatea; despre cămaşa sfîşiată a lui Hristos; despre cei doi plămîni ai Europei, adică Biserica Apuseană (catolică, protestanţi) şi   Biserica   Răsăriteană   (ortodoxă);   despre   cele   trei dimensiuni  ale  Creştinătăţii:  Bisericile  orientale,  adică ortodoxe, Bisericile occidentale, adică Biserica Romano- Catolică şi Protestantismul, adică Bisericile Evanghelice, Luterane,  Anglicană  etc.“  şi  altele  asemenea.  Acestea sunt luate chiar din teologi ortodocşi, cum s-ar zice.

Întrebarea pe care v-o punem sfinţiei voastre este următoarea:   este   Biserica   Mîntuitorului   Hristos   în momentul de faţă, sau a fost vreodată împărţită în mai multe Biserici, unele mai mari, altele mai mici, unele cu har mai puţin, altele cu har mai mult, sau divizată?

 

arhimandrit Arsenie: Este şi inutil să mai discutăm chestia asta, că nu putea să fie împăită Biserica,

 

 

A se vedea Însemnări pentru Cuvîntul I, începînd cu pagina 23.


despre unitatea Bisericii                             7



 


 


 


arhimandrit Arsenie Papacioc

 

pentru Hristos a spus: “Eu sunt Calea, Adevărul şi Viaţa”1, adică: nu e Cale nu e mergere, nu e Adevăr  nu-i  cunoştere,  şi  dacă  nu-i  Viaţă  nu-i vieţuire; şi nu poate să fie alt Adevăr decît numai Hristos, nu poate fie împărţit acest Adevăr.

Numai  în  funcţie  de  acest  Adevăr  este construită orice gîndire ca fie valabilă, numai dacă  este  pe  Adevărul-Hristos  care,  de  fapt,  s-a dogmatizat                          în                                Sinoadele                  Ecumenice,                                toată

învăţătura   aceasta   pînă   la   787,   Sinodul   VII Ecumenic, care a fost în apărarea icoanei, dar mai ales la Sinodul I Ecumenic, unde s-au stabilit cele 7 puncte din Crez, că Iisus Hristos este Dumnezeu Născut, nu făcut, şi la Sinodul al II lea Ecumenic, unde s-a completat Crezul cu încă 5 articole, ca să fie 12.

Deci  s-a  stabilit  lucrul  acesta:  Biserica  nu poate  să  fie  împărţită;  acesta  ar  putea  să  fie răspunsul  la  întrebare:  niciodată  nu  poate    fie împărţită Biserica, dar există erezii.

Dacă  n-ar  exista  Noul  Testament  s-ar  fi desfiinţat Vechiul Testament, dacă n-ar fi existat Noul Testament n-ar fi existat nici o serie întreagă de atacuri filosofice împotriva Adevărului-Hristos, împotriva Creştinismului, pentru că acesta era un obiectiv care strălucea, care umbrea orice, şi sigur că a fost atacat de toate filosofiile care au păreri bune, zic ei, împotriva Adevărului adevărat.


 


 


8                                             Cuvîntul I

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu