aprilie 06, 2023

 PE CINE NU AVEM VOIE SĂ TRECEM PE POMELNIC LA SFÂNTA LITURGHIE

Despre cei care trăiesc în păcate grele , deci și cei necununați ( care trăiesc în curvie ) , se zice că nu prea e bine să-i pomenim la Sf. Liturghie , deși nu știm noi exact pentru că unii au fost pomeniți și la Sf. Liturghie și au fost ajutați iar altora dimpotrivă , le-a fost mai rău după ce au fost pomeniți la Sf. Liturghie .
În unele mănăstiri există permanent o maică sau un călugăr care explică oamenilor că e bine să se pomenească cei prea păcătoși doar la Acatiste și Psaltire , iar ceilalți și la Sfânta Liturghie . Astfel separă pomelnicele , la Sf. Liturghie pomenindu-se cei care nu trăiesc în păcate grele , iar cei foarte păcătoși se pomenesc doar la Acatiste și Psaltire .
În bisericile de mir este imposibil să se facă așa deoarece majoritatea pomelnicelor se primesc de către preoți în timpul slujbei , când nu se poate realiza un dialog cu creștinii , aceștia în majoritate necunoscând aspectul împărțirii celor trecuți pe pomelnic în funcție de starea lor de păcătoșenie . Așa se face că aici ajung să fie pomeniți la Sf. Liturghie și cei necununați .
Problema aceasta e sabie cu doua tăișuri . Unii spun că fiind păcătoși, au mai mare nevoie de rugaciune și noi avem datoria să ne rugăm pentru aproapele nostru . Alții zic că fiecare Sfântă Liturghie înseamnă o împărtășire indirectă cu Trupul și Sângele Domnului a tuturor celor care sunt pomeniți și cei foarte păcătoși împărtășindu-se cu nevrednicie , vor păți ceva rău , după cum ne zice Sf. Apostol Pavel în Epistola întâi către Corinteni .
Ambele variante fiind la fel de reale , rămâne doar ca mila lui Dumnezeu să aleagă . Cea mai bună variantă ar fi însă SĂ NU MAI TRĂIM ÎN PĂCATE GRELE !
Preot
Din experiența personală , vă pot spune că eu am procedat astfel : am pomenit la Sfânta Liturghie pe cei care aveau părere de rău și ar fi vrut să se lase de păcatele mari , iar pe cei care trăiau nepăsători în păcate , precum porcul în noroi , nu i-am pomenit . Alegerea am făcut-o în măsura în care am cunoscut problemele creștinilor .
Se întâmplă ca un creştin să aducă la biserică un pomelnic şi să considere că a făcut tot ceea ce trebuia , va fi pomenit la biserică şi cu aceasta şi-a încheiat datoria sa , el nu mai are nimic de făcut . În realitate , este nevoie şi de rugăciunea personală . Şi aici ar trebui să existe un pomelnic .
Acesta – fie că este scris , fie că nu – este de dorit să cuprindă cât mai multe nume : de la cei apropiaţi din familie – soţ , soţie , copii , părinţi , bunici , naşi , prieteni – până la nefericiţii acestei lumi .
- Când vă rugaţi , rugaţi-vă pentru toţi şi pentru fiecare .
Şi adăugați :
- Pentru rugăciunile lor , pentru rugăciunile lui , miluieşte-mă şi pe mine .
Astfel , puţin câte puțin , conştiinţa voastră se va lărgi .
În pomelnicul ce urmează a fi dus la biserică se trec numai numele de botez ale celor pe care dorim să-i pomenim . Nu se trec numele prescurtate sau poreclele . Se înţelege , numai oamenii pot fi trecuţi în pomelnic . Spun aceasta deoarece au fost cazuri în care cel care a alcătuit pomelnicul a considerat de cuviinţă să treacă şi numele câinelui la care ţinea foarte mult !
Pentru Taina Sfântului Maslu se aduc numai pomelnice pentru cei vii .
- La ce slujbe ale Bisericii sunt pomeniţi cei vii , şi la ce slujbe , cei adormiţi ?
La Sfânta Liturghie se pomenesc atât viii , cât şi cei adormiţi – şi este bine ca orice creştin care aduce jertfă la altar să aibă pomelnic şi pentru cei vii şi pentru cei morţi , pentru că sunt situaţii în care sunt aduse pomelnice fie numai pentru cei vii , fie numai pentru cei morţi . Pentru Taina Sfântului Maslu se aduc numai pomelnice pentru cei vii . La fel şi pentru slujba Acatistului .
Pomelnice numai cu numele celor adormiţi se aduc pentru slujba Parastasului .
- Este bine să trecem în pomelnic necazurile , dorinţele noastre pentru care ne rugăm ?
- Cea mai mare parte a pomelnicelor care ajung la Altar conţin şi însemnări legate de persoanele trecute acolo : în privinţa stării sau a dorinţelor acestora ( bolnavi , necăsătoriți , stăpâniţi de patima beţiei etc.) sau chiar adevărate istorisiri , încât o pagină întreagă cuprinde numai două nume , iar restul e povestire .
Cred că cel mai bine este să fie scris numai numele de botez , eventual , cu însemnarea celor care sunt bolnavi sau într-o situaţie specială . E drept că uneori şi detaliile care însoţesc numele celor din pomelnic pot fi de folos , pentru că îi sunt de ajutor preotului pentru a realiza o raportare mai personală faţă de cei pomeniți .
Totuşi , ţinând cont că , de multe ori , astfel de amănunte nu sunt potrivite cu vieţuirea creştină ( de pildă , se cere pedepsirea duşmani lor , ale căror nume sunt enumerate ) sau sunt exagerate , cum spuneam , numele de botez este suficient . Dumnezeu ştie mai bine decât omul însuşi ce anume îi este acestuia de folos .
Nu pot fi trecuţi în pomelnic , la Sfânta Liturghie , cei de altă credinţă !
Ei se pomenesc la vreo rugăciune a Bisericii ?
Un bun creştin , un creştin autentic nu poate să nu se roage pentru întreaga lume , îmbrăţişându-i pe toţi în dragostea sa . Spre aceasta trebuie tins . Aşadar , nu numai pentru cei de altă credinţă se poate ruga , ci şi pentru toţi cei care , de obicei , sunt stigmatizaţi de societate pentru păcatele lor mari şi evidente .
O poate face în rugăciunea sa , dar o poate face şi la slujba Sfântului Maslu , de pildă , a Acatistului , a Paraclisului , nădăjduind că mila lui Dumnezeu , atingându-le şi acestora sufletul , îi va mişca spre înnoirea vieţii .
- Dar cei cuprinşi de diferite patimi ( beţivi , fumători etc.) sau cei necununaţi ? Dar sinucigaşii ?
- Da , există o slujbă a Bisericii unde se impune o exigenţă aparte în privinţa celor care sunt pomeniți : este vorba de Sfânta şi Dumnezeiasca Liturghie . Întrucât în cadrul Sfintei Liturghii sunt chemaţi la împărtăşirea cu Trupul şi Sângele lui Hristos numai cei care mărturisesc aceeaşi credinţă şi sunt într-o stare duhovnicească corespunzătoare ( într-o stare de pocăinţă ), nu pot fi trecuţi în pomelnic cei de altă credinţă ( heterodocşi sau adepţi ai altor religii ), vrăjitorii , descântătorii sau cei care sunt cunoscuţi ca trăind , persistând în păcate grave ( ucidere , adulter etc. ).
În cazul celor adormiţi , nu pot fi trecuţi în pomelnic cei care s-au sinucis pentru că , omorându-se , au refuzat darul vieţii primit de la Dumnezeu şi L-au refuzat pe Dumnezeu . Sfântul Nicodim Aghioritul numeşte sinuciderea treapta a douăsprezecea şi ultimă a păcatului . Nu pot fi trecuţi în pomelnic nici copiii morţi nebotezaţi sau pruncii avortați .
Sfântul Simeon al Tesalonicului spune şi de ce nu pot fi pomeniţi cei pe care i-am enumerat mai sus sau cei asemenea lor . La Sfânta Proscomidie , când sunt pomeniţi cei vii şi cei adormiţi , preotul scoate câte o părticică pentru fiecare şi o aşază pe Sfântul Disc , acolo unde sunt aşezate : Sfântul Agneţ , care se va preface în Sfântul Trup al lui Hristos , miridele pentru Maica Domnului şi cele pentru Sfinţi .
Când , după prefacerea darurilor de pâine şi vin în Trupul şi Sângele Domnului , părticelele sunt puse în Sfântul Potir , acestea se unesc cu Sfângele Lui . Dacă persoana pomenită este în stare potrivită împărtăşirii ( viaţă curată , stare de pocăinţă ), primeşte în chip nevăzut împărtăşirea Duhului ( în momentul în care pune miridele pentru vii şi adormiţi în Sfântul Potir , preotul rostește :
„Spală , Doamne , păcatele celor care s-au pomenit aici , cu cinstit Sângele Tău , pentru rugăciunile sfinţilor Tăi ”.
Dacă are o viaţă păcătoasă şi nu se depărtează de păcat , atunci jertfa adusă îi va fi spre osândă . Aşadar , este nevoie de atenţie atât din partea celui care face şi aduce pomelnicul , cât şi din partea preotului .
În acelaşi timp , trebuie avut grijă ca nu cumva , oprindu-ne la respectarea exterioară a rânduielilor bisericeşti , să devenim justiţiari necruţători faţă de semenii noştri : să uităm adică de propriile păcate şi să le judecăm numai pe ale acestora – poate pentru simplul fapt că ale noastre sunt ascunse , în vreme ce ale semenilor sunt cunoscute lumii . Împlinirea rânduielilor bisericeşti se cade a fi făcută în Duhul dragostei .
Către acoperământul Tău , o Preasfântă Doamnă Născătoare de Dumnezeu alerg cerând apărarea Ta . Nu mă lepăda pe mine Preacurată ci cu bunătatea Ta , primește-mă pe mine cel ce te chem . Ca Om L-ai născut pe Doctorul sufletelor noastre și te rog vindecă și sufletul meu cel bolnav de păcate . Cu lumina Ta cea dumnezeiască întunericul inimii mele alungă-l departe , Ceea ce ești bună dându-mi râuri de lacrimi , ca să-mi spăl întinăciunea păcatelor mele , cel care L-am întristat pe Preabunul Dumnezeu . Numai în Tine îmi găsesc mântuirea .
Slavă Ție Dumnezeule lumina și bucuria noastră slavă Ție ! Amin !
Doamne Dumnezeul nostru bucuria noastră dăruiește-ne nouă să ne bucurăm de milostivirea Ta ! Amin !
Bucură-te , bucuria noastră acoperă-ne pe noi de tot răul cu cinstitul Tău Acoperământ ! Amin !
Bunul Dumnezeu și Maica Domnului să vă binecuvinteze pe toți cu multă sănătate , fericire și mântuire ! Doamne miluiește !
Amin și Aliluia ! 👏❤️😇

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu