februarie 03, 2023

 

Sfeștania și sfințirea casei – Cum și când este cel mai bine să o facem?

Sfestania este denumirea populara pentru slujba Aghiasmei mici sau Sfintirea cea mica a apei. Preotul poate savarsi aceasta slujba fie in biserica, fie in casele credinciosilor.

Termenul „aghiasma” vine de cuvantul grecesc „aghiasmos”, care isi are originea in cuvantul „aghios”(sfant). „Aghiasmos” se poate traduce si ca slujba de sfintire, dar si ca apa sfintita. Astfel, atunci cand spunem „voi face o aghiasma”, intelegem slujba, iar cand spunem „voi bea un pic de aghiasma”, ne referim la apa sfintita.

Exista si o alta explicatie in legatura cu originea cuvantului „aghiasma”. S-a spus ca el vine de la „iazma”. In DEX, cuvantul iazma, iezme, cu sensul de „aratare urata si rea, naluca, vedenie”, este indicat ca si in DLR, cu etimologie necunoscuta.

Se cere o explicatie in legatura cu sensul cuvantului iasma-iazma, de „aratare urata si rea, naluca, vedenie”, contrar sensului originar de „apa sfintita”. Explicatia este urmatoarea: atunci cand preotul sfinteste apa, la sfarsit, canta troparul: „Mantuieste, Doamne, poporul Tau, si binecuvinteaza mostenirea Ta, biruinta binecredinciosilor crestini asupra celui potrivnic daruieste, si cu crucea Ta pazeste pe poporul Tau”. Cand se canta troparul, preotul stropeste pe credinciosi in cele patru puncte cardinale cu apa sfintita, spre alungarea „celui potrivnic”, adica a celui rau, a celui urat, care este naluca, vedenie rea, satana. De la actiunea stropirii cu apa sfintita si rostirea cantarii ei, s-a retinut in popor scopul urmarit prin aiasma – aiazma – iazma, de a alunga „aratarea urata si rea”, adica duhul cel rau, satana.

Sfintirea casei

Privitor la sfintirea casei, in Agheazmatar (cartea care cuprinde slujba sfintirii casei) intalnim doua feluri de rugaciuni: Rugaciune la inceperea temeliei casei si Randuiala binecuvantarii casei noi.

La punerea temeliei unei case se face sfintirea cea mica a apei. Dupa aceasta sfintire, preotul face o rugaciune pentru cei care vor lucra la construirea ei: „Dumnezeule Atottiitorule… cauta spre robul Tau (numele), care, cu puterea tariei tale, voieste sa ridice casa pentru locuit si prin zidire sa o inalte… ajuta-i sa o inalte pana la capat“. In acest caz, este indicat sa fie prezenti si muncitorii. Apoi preotul se roaga pentru statornicia constructiei: „intareste-o pe ea, pe piatra cea tare, ca, dupa glasul cel dumnezeiesc al Evangheliei Tale, nici vantul, nici apa, nici altceva sa nu o poata strica…“, iar la final ii pomeneste pe cei care vor locui in ea: „si pe cei care vor sa locuiasca in ea ii pazeste de toata bantuiala celui potrivnic…“.

Sfintirea unei case este savarsita si la renovarea sau curatenia generala a locuintei, dar si la mutarea intr-o alta locuinta.

Tinand seama ca omul este solidar cu tot ceea ce il inconjoara, pacatele, faradelegile sale intineaza spatiul in care acesta le savarseste sau traieste. Acesta este motivul pentru care credinciosul nu se multumeste doar cu o singura sfestanie si astfel, solicita preotului sa le oficieze slujba de sfintire a casei la un an sau chiar mai devreme.

Cum trebuie sa ne pregatim pentru sfestanie?

E de dorit ca toti cei care locuiesc in casa in care se va savarsi sfestania, sa se spovedeasca. Apoi casa in care urmeaza a se face sfestanie, trebuie curatita cat mai bine. Nu este de indicat sa stropim cu apa sfintita si sa facem rugaciuni pentru a curati casa de rele, iar casa sa fie murdara.

Pentru slujba sfestaniei, crestinul trebuie sa aseze o masuta orientata spre rasarit, pe care va pune: un vas cu apa curata, un pahar cu ulei curat, un betisor infasurat la unul din capete cu vata, lumanari, tamaie si busuioc.

Pe aceeasi masa preotul va aseza Sfanta Evanghelie, Sfanta Cruce si Agheasmatarul.

Ca preotul sa-i pomeneasca pe toti cei care vor locui in noua casa si pe cei apropiati acestora, credinciosul trebuie sa pregateasca si un pomelnic (o lista) cu numele lor.

Cei care vor fi prezenti la savarsirea acestei slujbei, vor sta in spatele preotului, ca la biserica, iar preotul in fata mesei amenajate special, fiind toti cu fata spre rasarit.

E bine sa stim ca sfintirea casei vecinului nu inseamna si sfintirea propriei case. Harul lui Dumnezeu vine acolo unde este chemat. Dupa cum in cadrul Sfintei Liturghii, harul lui Dumnezeu nu se pogoara peste toata painea care este in biserica, pentru a o preface in Trupul Domnului, ci doar asupra darurilor pregatite special pentru aceasta, tot astfel, harul lui Dumnezeu se pogoara in timpul slujbei de sfintire a apei doar peste apa pregatita din timp pentru acest lucru si nu peste toata apa care exista in alte locuri.

Cand se poate face sfestanie?

Preotul trebuie si poate sa savarseasca aceasta slujba de sfintire, oricand credinciosul cere acest lucru. De regula sfintirea casei este facuta in vremea postului. Insa, ea se poate savarsi chiar si in afara postului, dupa cum si credinciosul se poate spovedi nu doar in vremea postului, ci ori de cate ori simte nevoia curatirii.

 



Invită-ți prietenii să câștige mai mulți bani!
Pentru 1 sesizare veți obține 40% din fiecare videoclip pe care îl urmăresc

IMPORTANT! Pentru a retrage bani, numărul minim de sesizări este de 30.
Dacă aveți dificultăți în completarea numărului minim de recomandări, puteți

CUMPARA DE AICI RECOMANDARI!

SUPER OFERTA DIN ACEASTA SAPTAMANA:
Primeste 500 EUR automat in contul tau pentru fiecare 30 de persoane inregistrate si aduse de tine!

Invită-ți prietenii și vei câștiga mai mulți bani, primești un plus de 40% din venitul prietenilor tăi!

 Cum pot retrage banhttps://au-quiz.buzz/36657358560705715/ Ce se întâmplă dacă ai o șansă de un milion de lire? Poate vrei să știi cât de puternic ești și câți bani poți câștiga. Vino și participă! ! !

Ai trimis
castiga banii din intrebari cultura generala inscris 30 depersoane apoi scoti banii pe urma numai este nevoie sa aduci 30de inscrisi
🕖Take quizzes to make money. 🕚

 

Știința dovedește existenţa Creatorului: ”Timp de secole savanții au crezut că universul a existat dintotdeauna!”

Contrar părerilor celor mai mulți dintre cercetători, știința indică mai degrabă că universul a fost creat de Dumnezeu, punând la îndoială scenariile care îl exclud pe Dumnezeu de la crearea sa, a afirmat cel mai bine vândut autor și apologet creștin, Lee Strobel.

Lee Strobel a afirmat că știința vine în sprijinul cuvintelor Psalmului 101, 26: „Dintru început Tu, Doamne, pământul l-ai întemeiat şi lucrul mâinilor Tale, sunt cerurile”. Pe 24 noiembrie el a ținut o conferință cu prilejul „Weekend-ului Apologeticii” la biserica Saddleback din Lake Forest, California, unde a abordat tema „Cazul Creatorului”.

„Sunt anumiți cercetători care vă vor spune că dovezile științei indică inexistența unui Creator. Că acestea resping existența unui Creator”, a spus ateul convertit la creștinism și fost redactor al publicației The Chicago Tribune. Strobel a continuat cu un exemplu: Jerry Coyne are o astfel de părere. El predă ecologie și evoluționism la Universitatea din Chicago. Într-un interviu acordat publicației USA Today a spus: „Știința și religia sunt fundamental incompatibile… Știința ajută religia doar prin dezaprobarea învățăturilor ei.”

Dar oare chiar așa este? Oare știința chiar neagă existența unui Creator? Strobel a explicat apoi celor peste 3 500 de oameni prezenți și unei audiențe on-line: „Și eu eram ateu la fel ca Dr. Coyne, dar am ajuns la o concluzie total diferită de a lui după ce am analizat dovezile, la aceea că, știința, atunci când este făcută metodic, indică într-un mod foarte convingător și puternic existența unui Creator care se aseamănă foarte mult cu Dumnezeul prezent în Biblie.

Cu alte cuvinte, eu cred că știința confirmă Psalmul 101, 26: „Dintru început Tu, Doamne, pământul l-ai întemeiat şi lucrul mâinilor Tale, sunt cerurile.” a spus Strobel. Acesta a mai afirmat că trei ramuri științifice indică „foarte clar existența lui Dumnezeu,” ținând cont mai ales de descoperirile făcute în ultimii 50 de ani. Ramurile la care Strobel s-a referit într-un mod special în discursul său sunt cosmologia (studiul originilor Universului), fizica și ADN-ul.

„Timp de secole oamenii de știință au crezut că universul a existat dintotdeauna, că este etern, că a existat mereu. Dar, mulțumită argumentelor filozofice și descoperirilor științifice din ultimele decenii, aproape toți oamenii de știință sunt acum convinși că universul a avut un început într-un anumit punct temporal din trecutul îndepărtat. Și chiar dacă au fost propuse modele alternative ale universului, Teoria Borde-Guth-Vikenkin ne-a demonstrat că orice univers care se extinde, în medie, pe toată durata sa, cum este și universul nostru, trebuie să aibă o limită spațiu-timp în trecut. Cu alte cuvinte, trebuie să fi avut un început la un anumit punct.”

Potrivit lui Strobel, unul dintre cercetătorii care au formulat teorema, fizicianul Alexander Vilenkin, directorul Institutului de Cosmologie de la Universitatea din Tufts a spus: „Cu dovezile pe care le avem acum, cercetătorii în domeniul cosmologiei nu se mai pot ascunde în spatele posibilității unui univers etern. Nu mai există nici o scăpare. Trebuie să accepte realitatea unui început al universului.”

Strobel a mai adus apoi în discuție problema motivului pentru care unii oameni de știință au dificultăți în a accepta „începutul unui univers”. „Ei bine, lucrurile sunt cam așa: este o problemă doar dacă ești ateu, pentru că dacă universul are un început acest lucru conduce la un argument foarte puternic pentru existența lui Dumnezeu. Este numit argumentul cosmologic Kalam”, a explicat Strobel. Argumentul este foarte simplu, urmează doar trei pași.

Mai întâi, tot ceea ce începe să existe are o cauză. „Poți da un exemplu de ceva care a început să existe fără să aibă o cauză? Chiar și David Hume, celebrul sceptic a spus: «nu am afirmat niciodată o așa de mare absurditate că ceva ar putea începe să existe fără o cauză.»”

Al doilea pas în demonstrarea argumentului este că tot ceea ce începe să existe are o cauză. „Universul a trecut de la inexistență la existență. Practic, acum toți oamenii de știință acceptă faptul că universul și timpul însuși a avut un început. Așadar, tot ceea ce începe să existe are o cauză. Universul a avut un început. Prin urmare, universul trebuie să fi avut o cauză.” Strobel a continuat: „Acum, ce fel de cauză poate aduce universul la existență? Trebuie să fie necauzată, întrucât nu poate exista un infinit regres al cauzelor. Trebuie să fie imaterial sau spirit, întrucât a existat înaintea lumii materiale. Trebuie să fie etern, întrucât a creat timpul. Trebuie să fie foarte inteligent și foarte puternic, lucru ce reiese din precizia și puterea folosită pentru crearea universului. Trebuie să aibă voință proprie, întrucât era nevoie să ia o decizie pentru a săvârși actul creației…. Așa că gândiți-vă la asta. Avem un Creator unic, personal, puternic, inteligent, etern, imaterial sau spirit și necauzat – ceea ce este un început destul de bun pentru o descriere a lui Dumnezeu.”

Strobel a mai arătat că fizicianul Dr. Arno Penzias, care a câștigat Premiul Nobel pentru Pace, a demonstrat că universul a avut un început. Penzias a spus: „Cele mai bune informații pe care le avem (privind originea universului) sunt exact ceea ce aș fi prezis, dacă nu aș fi avut ca sursă de cercetare decât cele cinci cărți ale lui Moise, Psalmii și Biblia în integralitatea ei.”

„Așadar, cosmologia aduce dovezi clare care susțin existența unui Creator,” a mai spus Strobel.

După ce a făcut referiri și la celelalte două ramuri de referință (fizica și ADN-ul), Strobel a concluzionat că știința se îndreaptă spre Dumnezeu și nu este departe de El. „Cel mai minunat lucru este că Creatorul nu este distant, detașat, sau vreo zeitate dezinteresată – el nu este Dumnezeul deismului – ci acel El este un Dumnezeu personal pe care îl putem întâlni prin Hristos, pe care îl putem cunoaște, îl putem experimenta și cu Care ne putem petrece veșnicia”, a mai spus el. „El a creat din iubire cosmosul ca habitat pentru mine și pentru tine. El L-a trimis pe Unicul Său Fiu să moară pentru păcatele noastre care ne-au îndepărtat de El așa încât noi să fim iar cu El pentru totdeauna. Aceasta e cea mai minunată veste dintre toate.”

 Parohia Ortodoxă Română Viile Fabric Timișoara

 
 


Parohia Ortodoxă Viile Fabric din Timişoara este situată în Nord-Estul oraşului, pe strada Sfinţii Apostoli Petru şi Pavel, având ca preoţi slujitori pe Marius Sfercoci - paroh, Mihai Petrovici, Sorin Lungoci, Petru Drăghicescu, precum şi preoţii pensionari Dumitru Jurcău şi Sorin Raţiu.

 

Parohia Ortodoxă Română Viile Fabric

 

  ganduri scrise  si alese ,roaga-te  iubeste  ,iarta  traieste  ca si cum ai muri  maine  amin  bucurate  de lururi  simple  ale vietii amin

viata  este  un dar  amin .viata  rasare  din pantece  amin  copii  au dreptul  la viata  la fericire din momentul  conceperi  amin 

 

SFINȚII MARI IERARHI NICOLAE și SPIRIDON

"Doamne, mintea mea lipsita de putere nu poate ajunge la Tine. Ca si regele Avgar Te chem: "Vino si tamaduieste-mi ranile gandurilor mele celor rele si.... Te voi lauda ziua si noaptea Te voi vesti oamenilor, ca toate neamurile sa stie ca Tu, Doamne, savarsesti minuni ca si altadata, ierti pacatele, sfintesti si dai viata".... Rugati-va pentru mine, toti Sfintii, ca sufletul meu sa invete smerenia lui Hristos ...


Părintele Cleopa Ilie spunea:
"Când sosește ziua Sfinților Nicolae și Spiridon, să fiți cu mare atenție, că aceștia-s Mari Făcatori de Minuni. Și avem și alte mii de Sfinți, dar aceștia sunt din cei mai Mari Făcatori de Minuni ai creștinătații".
Pentru rugăciunile Sfinților Părinților noștri Spiridon și Nicolae, Doamne Iisuse Hristoase Fiul lui Dumnezeu miluiește-ne pe noi.
✨ 𝓐𝓶𝓲𝓷 ✨
𝙎𝙤𝙗𝙤𝙧𝙪𝙡𝙪𝙞 𝙘𝙚𝙡 𝙙𝙞𝙣𝙩𝙖𝙞 𝙩𝙚-𝙖𝙞 𝙖𝙧𝙖𝙩𝙖𝙩 𝙖𝙥𝙖𝙧𝙖𝙩𝙤𝙧 𝙨𝙞 𝙙𝙚 𝙢𝙞𝙣𝙪𝙣𝙞 𝙛𝙖𝙘𝙖𝙩𝙤𝙧, 𝙥𝙪𝙧𝙩𝙖𝙩𝙤𝙧𝙪𝙡𝙚 𝙙𝙚 𝘿𝙪𝙢𝙣𝙚𝙯𝙚𝙪 𝙎𝙥𝙞𝙧𝙞𝙙𝙤𝙖𝙣𝙚, 𝙥𝙖𝙧𝙞𝙣𝙩𝙚𝙡𝙚 𝙣𝙤𝙨𝙩𝙧𝙪. 𝙋𝙚𝙣𝙩𝙧𝙪 𝙖𝙘𝙚𝙖𝙨𝙩𝙖, 𝙘𝙪 𝙛𝙚𝙢𝙚𝙞𝙖 𝙘𝙚𝙖 𝙢𝙤𝙖𝙧𝙩𝙖 𝙞𝙣 𝙜𝙧𝙤𝙖𝙥𝙖 𝙩𝙪 𝙖𝙞 𝙫𝙤𝙧𝙗𝙞𝙩 𝙨𝙞 𝙨𝙖𝙧𝙥𝙚𝙡𝙚 𝙞𝙣 𝙖𝙪𝙧 𝙡-𝙖𝙞 𝙥𝙧𝙚𝙛𝙖𝙘𝙪𝙩. 𝙎𝙞 𝙘𝙖𝙣𝙙 𝙖𝙞 𝙘𝙖𝙣𝙩𝙖𝙩 𝙨𝙛𝙞𝙣𝙩𝙚𝙡𝙚 𝙧𝙪𝙜𝙖𝙘𝙞𝙪𝙣𝙞, 𝙞𝙣𝙜𝙚𝙧𝙞 𝙖𝙞 𝙖𝙫𝙪𝙩 𝙞𝙢𝙥𝙧𝙚𝙪𝙣𝙖 𝙘𝙪 𝙩𝙞𝙣𝙚 𝙨𝙡𝙪𝙟𝙞𝙣𝙙, 𝙥𝙧𝙚𝙖𝙨𝙛𝙞𝙣𝙩𝙞𝙩𝙚.
𝙎𝙡𝙖𝙫𝙖 𝘾𝙚𝙡𝙪𝙞 𝙘𝙚 𝙩𝙚-𝙖 𝙥𝙧𝙚𝙖𝙢𝙖𝙧𝙞𝙩 𝙥𝙚 𝙩𝙞𝙣𝙚; 𝙨𝙡𝙖𝙫𝙖 𝘾𝙚𝙡𝙪𝙞 𝙘𝙚 𝙩𝙚-𝙖 𝙞𝙣𝙘𝙪𝙣𝙪𝙣𝙖𝙩; 𝙨𝙡𝙖𝙫𝙖 𝘾𝙚𝙡𝙪𝙞 𝙘𝙚 𝙡𝙪𝙘𝙧𝙚𝙖𝙯𝙖 𝙥𝙧𝙞𝙣 𝙩𝙞𝙣𝙚 𝙩𝙪𝙩𝙪𝙧𝙤𝙧 𝙩𝙖𝙢𝙖𝙙𝙪𝙞𝙧𝙞!
𝘾𝙚𝙡 𝙘𝙚 𝙫𝙚𝙧𝙨𝙞 𝙢𝙞𝙧 𝙙𝙚 𝙢𝙪𝙡𝙩 𝙥𝙧𝙚𝙩 𝙡𝙖 𝙩𝙤𝙖𝙩𝙖 𝙡𝙪𝙢𝙚𝙖, 𝙨𝙞 𝙢𝙞𝙚, 𝙘𝙚𝙡𝙪𝙞 𝙣𝙚𝙫𝙧𝙚𝙙𝙣𝙞𝙘 𝙨𝙞 𝙢𝙖𝙞 𝙢𝙪𝙡𝙩 𝙙𝙚𝙘𝙖𝙩 𝙩𝙤𝙩𝙞 𝙥𝙖𝙘𝙖𝙩𝙤𝙨, 𝙙𝙖𝙧𝙪𝙞𝙚𝙨𝙩𝙚-𝙢𝙞 𝙘𝙖 𝙨𝙖-𝙩𝙞 𝙖𝙙𝙪𝙘 𝙩𝙞𝙚 𝙘𝙖𝙣𝙩𝙖𝙧𝙚, 𝙋𝙖𝙧𝙞𝙣𝙩𝙚 𝙉𝙞𝙘𝙤𝙡𝙖𝙚. 𝙏𝙪, 𝙘𝙖 𝙖𝙘𝙚𝙡𝙖 𝙘𝙚 𝙖𝙞 𝙞𝙣𝙙𝙧𝙖𝙯𝙣𝙞𝙧𝙚 𝙘𝙖𝙩𝙧𝙚 𝘿𝙪𝙢𝙣𝙚𝙯𝙚𝙪, 𝙨𝙡𝙤𝙗𝙤𝙯𝙚𝙨𝙩𝙚-𝙢𝙖 𝙙𝙞𝙣 𝙩𝙤𝙖𝙩𝙚 𝙣𝙚𝙘𝙖𝙯𝙪𝙧𝙞𝙡𝙚 𝙘𝙖 𝙨𝙖 𝙘𝙖𝙣𝙩 𝙩𝙞𝙚: 𝘽𝙪𝙘𝙪𝙧𝙖-𝙩𝙚, 𝙎𝙛𝙞𝙣𝙩𝙚 𝙄𝙚𝙧𝙖𝙧𝙝𝙚 𝙉𝙞𝙘𝙤𝙡𝙖𝙚, 𝙢𝙖𝙧𝙚 𝙛𝙖𝙘𝙖𝙩𝙤𝙧 𝙙𝙚 𝙢𝙞𝙣𝙪𝙣𝙞!