ianuarie 26, 2023

Cât de repede îndeplinește Sfântul Ioan de Rila rugăciunea ta:

 

Cât de repede îndeplinește Sfântul Ioan de Rila rugăciunea ta:

M-am împărtășit, am mers la pustia sfântului, am baut apă din agheasma lui și în fiecare zi i-am sărutat mâna. Temperatura, slăbiciunea, boala – toa­te au dispărut definitiv.

Mănăstirea Rila – Bulgaria; În faţa icoanei împărăteşti a Mântuitorului de află racla cu moaştele Sfântului Ioan de Rila.
Galina Vladimirova Bezenko­va, din Sofia, str. Boris I, nr. 151 (as­tăzi monahia Kasinia, din Mănăstirea Sfinții Ioachim și Ana, de lângă satul Bistrița-Sofia), relatează următoarele:

În anul 1936 am slăbit foarte mult și m-am îmbolnăvit. În fiecare sea­ră aveam temperatură foarte ridicată. Așa că am fost constrânsă să-mi pară­sesc serviciul și să trăiesc în dureri, în tulburare, bolnavă, neavând nici un fel de ajutor, trebuind să-i port de grijă și mamei mele bătrâne. În această stare de deznădejde, într-o joi după-amia­ză am intrat în Biserica Sfântul Nico­lae din strada Caloian și am aprins o lumânare înaintea icoanei făcătoare de minuni a Sfântului Nicolae. Când am privit la dreapta mea, am văzut o icoa­nă mare, veche și ștearsă, a Sfântului Ioan de Rila.

Înainte cu șase ani fuse­sem la Mănăstirea Rila (Bulgaria), unde primi­sem mare mângâiere duhovnicească. Amintindu-mi de aceasta, am mers la icoana, mi-am rezemat capul de ea și am spus: «Sfinte Ioane, sunt bolnavă, supărată, fără nici un fel de ajutor. Atât de mare bucurie am simțit atunci când am fost la tine! Te rog, fă să ajung fie și pentru puțină vreme la tine!» Spu­nând aceasta, i-am sărutat mâna și am ieșit. Nu aveam nici o nădejde în pu­terile mele că voi ajunge la Mănăstirea Rila, căci rămăsesem fără nici un ban.

De la biserică am mers la o fami­lie evlavioasă ca să cer adresa schimo­nahului Casian de la Sfântul Munte, care de curând fusese la Sofia și po­posise la această familie. Oamenii îmi erau complet necunoscuți Am sunat. Servitoarea mi-a deschis și mi-a spus că stăpânul ei este plecat, iar stăpâna se odihnește. Când a auzit de boală, doamna m-a chemat la ea, pentru că se plictisea să stea singură, și a înce­put să se intereseze de viața mea. Eu i-am povestit ce era mai interesant și-mi amintesc că nu m-am plâns în mod deosebit de situația mea grea, în­să, presupun, am amintit de ea. Apoi am primit adresa și vroiam să-mi iau la revedere. Atunci femeia (Dumne­zeu să aiba mila de ea!) mi-a spus pe neașteptate: «Luni merg împreună cu soțul meu la Mănăstirea Rila. Te luam cu noi. Nu duce grijă de ceva.»

Și, într-adevăr, luni am plecat cu ei la Mănăstirea Rila. Mi-a plătit biletul dus-întors. În mănăstire au închiriat o cameră separată pentru ei și o alta cu un singur pat pentru mine, pentru ca­re au platit mai mult de 100 de leva pe seară. Am stat la mănăstire 11 zile. M-am împărtășit, am mers la pustia sfântului, am baut apă din agheasma lui și în fiecare zi i-am sărutat mâna. Temperatura, slăbiciunea, boala – toa­te au dispărut definitiv. După ce m-am întors la Sofia am mers îndată la serviciu și întru toate am simțit ajutor și binecuvântare din partea Sfântului Ioan de Rila, marele făcător de minuni”. (Adeverirea celor scrise o întăresc cu semnătura mea: G. Bezenkova,
Mănăstirea Rila, 3 septembrie 1949)
***

Rugaciune catre Preacuviosul Ioan de Rila

O, preaminunate si Preacuvioase Ioane, mare facatorule de minuni, primeste aceasta rugaciune a noastra si nu-ti intoarce fata ta de la noi, cei care alergam la a ta mijlocire, asa cum nu ti-ai intors fata de la cei care veneau la tine cu necazurile lor in zilele vietuirii tale pe pamant, caci stim multimea de semne ale milostivirii tale pe care o ai aratat credinciosilor ortodocsi, chiar si dupa a ta adormire! Auzi-ne acum si pe noi, cei care suntem cuprinsi de mari necazuri care ne asupresc in zilele acestea pline de incercari, cand diavolul prin cursele sale viclene cauta sa piarda Sfanta Biserica, sa ne lipseasca de mantuirea vesnica si de bunurile vietii vremelnice. Roaga pe Domnul Iisus Hristos sa ne daruiasca iertare de pacate, insa cu osebire iertare pentru pacatul neascultarii de maica noastra – Biserica! Daruieste-ne zdrobirea inimii, ca sa pasim cu umilinta catre Sfanta Taina a Pocaintei si sa nu ne fie spre osanda impartasirea cu Trupul si Sangele lui Hristos, ci spre sanatate si mantuire! Izgoneste de la noi duhul urii si ne daruieste duhul dragostei si pacii spre unirea frateasca a tuturor oamenilor. Uneste-ne pe noi toti cu dragostea pentru Hristos si Bniserica Sa Ortodoxa, ca, pazind vointa Sa cea mantuitoare, sa fim fii adevarati ai lui Dumnezeu! Calauzeste-ne pe noi in toate zilele vietii noastre, ca sa pazim cu harul Sfantului Duh credinta curata si sa savarsim voia Domnului pana la moarte! Iar in clipa mortii vino sa ne infatisezi sufletele inaintea tronului Dumnezeiescului Judecator si sa-I spui: Iata, eu si pruncii pe care mi i-ai incredintat!, ca prin mijlocirea ta sa fim izbaviti de chinurile cele vesnice si sa mostenim fericirea cea negraita a Imparatiei ceresti a lui Hristos, impreuna cu tine si cu toti sfintii, in vecii vecilor! Amin!

Minunii

 

Am vindecat demonizaţi şi bolnavi incurabili, dar nu cu puterea mea”

Pr. Viorel Eepure din satul Cib – Alba: „Am vindecat demonizaţi şi bolnavi incurabili, dar nu cu puterea mea, ci cu a lui Dumnezeu”

Preotul cu doi îngeri

Dincolo de masa de lemn, aşezat pe o bancă, în faţa mea, se află un om pe care mai mult îl simt decât îl văd. Soarele asfinţeşte în spatele său, orbindu-mă cu lumina lui aurie, care curge peste priveliştile din jur, dealuri, creste de munţi şi păduri în plină toamnă. Aerul e greu de mirosul frunzelor şi al vrejurilor uscate, care ard prin grădini, ca în nişte cădelniţe uriaşe. Un decor închipuit parcă anume pentru povestea pe care o ascult.

Am fost aduşi la părintele Viorel din Cib, un sat de la poalele Munţilor Metaliferi, de faima sa. Multă lume, din tot Ardealul, dar şi mai de departe, îl caută, pentru că i-a mers vestea de văzător cu duhul şi de făcător de minuni. Duminica, biserica din Cib este pli­nă, iar miercurea şi vinerea, primeşte numeroşi cre­din­cioşi, pentru a-i spovedi şi sfătui. Mai în glumă, mai în serios, părintele spune că are zeci de mii de enoriaşi într-un sat cu numai patru sute de suflete.

Scufundarea în moarte

– Părinte, am venit să vă căutăm în ascunzişul acesta al munţilor, pentru că am auzit despre vred­nicia sfinţiei voastre şi pentru că am vrut să aflăm cum se împlineşte misiunea de preot, într-un sat de la capătul lumii. Aţi avut dintotdeauna chemarea aceasta?

– Până să-mi doresc să ajung preot, Dumnezeu mi-a arătat puterea Lui într-un mod de netăgăduit. În copilărie, de trei ori am fost scufundat în moarte şi de trei ori m-a salvat Dumnezeu. Abia născut, de la două luni la doi ani am stat prin spitale, cu o boală necu­noscută. Părinţii nu mai sperau că mă voi face bine, dar am avut noroc să mă ia bunicul acasă, ca, la o adică, să nu mor singur, printre străini. Şi o bătrână din sat l-a învăţat să-mi dea ceai de coarne şi alte lea­curi de plante. Bunicul ştia şi el multe tratamente cu ierburi, pe care mai târziu le-am deprins şi eu. Tradiţia asta e foarte puternică în munţii noştri. De la el am învăţat că fiecare fir de iarbă are puterea şi energia care pot să te scoată din boală, dacă ştii cum să le folo­seşti. Dar la vârsta de trei ani, a dat scarlatina peste mine şi am mai petrecut un an în spital. Pe urmă m-am înzdrăvenit, ba chiar m-am îngrăşat mult, de unde până atunci mă bătea vântul. Părea că nimic nu o să mă mai doboare. Şi s-a întâmplat a treia oară: eram în clasa a opta, m-am culcat seara sănătos şi m-am trezit dimineaţă paralizat. Medicii n-au putut să-mi spună care e cauza şi au încercat pe mine tot felul de terapii. Singura explicaţie pe care am găsit-o eu, mai târziu, este că a căzut pe mine un blestem iscat dintr-o ceartă pentru pământ, care s-a terminat cu moartea unui ve­cin. După ce medicii au epuizat toate căile de cerce­tare, un doctor mai bătrân i-a sfătuit pe ai mei să mă ducă într-o tabără, ca să mă bucur cât mai pot de viaţă, pentru că urmează să mor. N-am murit. După o nouă criză de paralizie totală şi cu o voinţă supraomenească de a mă mişca, m-am întors acasă înzdrăvenit. Când m-a consultat doctorul care mă ţinea sub observaţie, nu mai aveam nimic!

– Ce anume credeţi că v-a vindecat?

– Rugăciunile duhovnicului meu, părintele Ovidiu Scrob, preot atunci în satul meu natal, Izvorul Am­poiului. Este un preot care deschide cerul, puţini preoţi deschid cerul, restul spun doar cuvinte. Am devenit mâna lui dreaptă şi, încet, încet, am reuşit să mă sui pe Scară. Eu cântam de la opt ani la strană. Bunicul era groparul satului şi am crescut mai mult în biserică. La 16 ani eram cel mai tânăr consilier parohial, iar la 18 ani eram epitropul bisericii. Legat de asta, ţin minte o întâmplare cu adevărat minunată. Se picta biserica atunci. A fost nevoie de mulţi bani pentru asta şi m-am dus şi eu să-i adun, împreună cu alţi tineri. Odată, de Crăciun, am mers să-l colindăm pe directorul unei uzine din Zlatna, un om cu suflet mare, şi lui i-a plăcut atât de mult cum am cântat, încât ne-a răsplătit regeşte: ne-a dat restul de bani pentru toa­tă pictura bisericii, ceva mai mult decât valoarea unei maşini Dacia, la acea vreme. Da’ nici noi nu ne-am lăsat! Cântam pe patru voci, numai colinde vechi minunate, cum nu se mai cântă azi, culese de la bătrâ­nii satului. Sunt fără pereche în lume! Le colind şi acum.

La părintele Cleopa

– V-aţi preoţit ca o formă de recunoştinţă pentru că aţi fost întors din moarte, sau aţi simţit o vocaţie puternică?

– Preoţia mea are trei rădăcini. Prima constă în ajutorul divin, primit real, concret. Numai Dumnezeu m-a salvat de trei ori de la moarte. Nimeni altcineva nu putea. A doua rădăcină este bunicul meu, care m-a sfătuit să am grijă să nu mă pierd printre cuvinte. În adolescenţă şi mai târziu, am fost pasionat de filoso­fie, i-am citit pe toţi marii autori, iar bunicul vedea unde e interesul meu. Aşa că într-o zi mi-a deschis ochii: „Toţi aceştia pe care îi citeşti au căutat în scrie­rile lor ceva ce nu le putea da decât credinţa. Pentru că nu au găsit, au rămas rătăciţi între cuvinte.” A treia „rădăcină” este părinte­le Ovidiu Scrob, care m-a ajutat, m-a învăţat, s-a rugat pentru mine, mi-a acordat încrederea lui. Pe de altă parte, ta­tăl meu s-a opus dorin­ţei mele de a mă preoţi şi a trebuit să-mi amân chemarea mult timp. M-am luptat cu el, avu­sese necaz cu un preot şi nu m-a înţeles. La un moment dat, secat de pu­teri, am fugit la mâ­năstire, în Moldova, ca să mă călugăresc şi ast­fel să devin preot. Sim­ţeam că asta e chema­rea mea: preoţia. Aco­lo, părintele Cleopa şi părintele Paisie Olaru au înţeles repede ce gân­duri am şi mi-au spus: „Ai venit să furi preoţia, dar nu eşti încă pregătit să te călugă­reşti”. Totuşi, m-au în­găduit să rămân un timp pe lângă dânşii, aşa încât am stat, adu­naţi, vreo trei ani şi ju­mătate pe la mânăstiri. Mai ales pe la părintele Cleopa am ucenicit. Ştiu şi azi, pe de rost, multe dintre vorbele lui înţelepte. Pe urmă m-am în­tors acasă, căsătorit, am făcut Facultatea de Topogra­fie, am lucrat în uzină la Zlatna, iar visul preoţiei părea tot mai îndepărtat. M-a ajutat să mi-l împlinesc, în­tr-un târziu, acelaşi director pe care l-am colindat şi care a plătit pictura din biserica de la Izvorul Ampoiu­lui. Aşa am putut să urmez Teologia, la Alba Iulia, şi de 15 ani sunt preot aici, la Cib.

Împăcare cu morţii

– Aţi făcut două facultăţi, aveaţi preocupări legate de filosofie şi poezie, aspiraţii mari, intelec­tuale. De ce aţi ales să fiţi preot într-un sat cu câteva sute de suflete, la graniţa muntoasă dintre Alba şi Hunedoara?

– A fost o provocare pentru mine. Aici a fost înain­tea mea un preot nevrednic, a furat nişte odoare ale bisericii, s-a îmbogăţit în mod necinstit. Arhiepiscopul de atunci al Albei, ÎPS Andrei Andreicuţ, mi-a dat parohia la cererea mea, sub cuvânt că voi sta doi, trei ani, cât să spăl răul de aici. Pe urmă voia să mă aducă la Alba Iulia, la Catedrală. Dar am simţit o energie atât de mare şi bună aici, încât nimic nu mă mai poate convinge să părăsesc Cibul. Trăiesc din albinărit, nu din preoţie, şi toţi banii care vin de la credincioşi sunt folosiţi pentru cele două biserici din parohie, „Sfântul Nicolae”, monument istoric atestat din 1748, şi „Sfin­ţii Apostoli”, construită în 1928.

– Nu aţi avut niciun moment dorinţa de a merge într-o parohie mai mare, care să ofere o perspectivă mai largă preoţiei dvs.?

– Nu! M-am legat de satul acesta, făcând lucrurile temeinic. Când am venit aici, în primii doi ani, am „reînmormântat” oamenii îngropaţi. Când vrei să fii prieten cu lumea, tre­buie să te împaci mai întâi cu morţii. Oamenii pleacă dincolo, în ge­neral, nemulţumiţi, cu păcate pe suflet, lăsând treburi neterminate… Aşa încât am fost din casă în casă şi, în func­ţie de ce am aflat şi sim­ţit, am făcut maslu, sfeştanie, slujbe de po­menire… Acum e pace şi armonie în sat. Mai mult, lumea nu îndrăz­neşte să fure, să se cer­te, se teme să facă pă­cate, pentru a nu afla eu şi a nu-i mustra. Con­tro­lez totul de la dis­tan­ţă. (Râde) Îi cunosc bine pe săteni, suntem într-o comuniune sufle­tească şi simt imediat când apare o problemă. Mai spun unii, mai în glumă, mai în serios, chiar şi când nu sunt în sat: „Mă, nu mai înjura, că te-aude popa şi te ceartă duminică, la bi­se­rică”. De asta nu m-am dus la mai larg, la mai mare şi la mai mult. L-am lăsat pe Dumne­zeu să-mi dea şi sunt mulţumit. În total, cu câtă lume vine în biserică, şi din sat, şi de prin alte părţi, am cam douăzeci, treizeci de mii de enoriaşi. Dacă vreau să-i strâng, îi adun într-o zi. (Râde) Ş-apoi eu n-am venit ca să plec, ci să slu­jesc. Dacă aici a rânduit Dumnezeu, aici o fac.

Lumina din cuvinte şi Cerul de pe sfântul altar

– Este diferită Liturghia slujită la ţară, faţă de aceea de la oraş?

– Eu cred că da, deşi cuvintele pot deschide cerul oriunde. Totuşi, natura din jur dă naturaleţe. Urbea este denaturată, izolată faţă de natură. Important este să pui lumină în cuvânt.

– Şi cum se face asta?

– Simplu. Cuvântul este însoţit de lumină, iar tot ce ai de făcut este să nu desparţi cuvântul de lumină prin interes meschin, prin intenţii rele, prin urât. Poţi creşte lumina cuvântului prin rugăciune. Esenţial este să nu pui nimic între cuvânt şi lumină, nimic! Să laşi un spaţiu gol – că acolo e lucrarea lui Dumnezeu: între cuvântul rostit de minte şi lumina pe care ţi-o dă ini­ma. Dacă atunci când rosteşti cuvintele, laşi să se stre­coare între ele şi lumină interesul, banul, gândul rău, atunci cuvintele se întunecă şi deviază, iar rugăciunea nu are valoare.

– Să înţelegem, aşadar, că atunci când mergeţi la biserică, mergeţi să deschideţi Cerul?

– Da, şi nu e nevoie să faci ceva ieşit din comun pen­tru asta. Căci ce înseamnă a deschide Cerul? Să do­bân­deşti Lumina. Luminând pe alţii, te luminezi pe tine. Liturghia începe la Proscomidie. Se iau nişte bu­căţi de pâine şi se pun pe disc. Ce mult se luptă miliar­dele de boabe de grâu, care cresc pe faţa pământului, ca să ajungă să fie transformate, de mâinile unui preot, în mărgăritare cereşti, să fie veşnice şi să dea veşnicia! Se toarnă şi vin în potir. Ce luptă este şi în vii, între boabele de strugure, pentru a ajunge să se transforme în sângele Domnului şi să sfinţească oameni! Aşa începe Liturghia. Şi apoi, preotul începe să deschidă Cerul: „Binecuvântată este împărăţia Ta, a Tatălui, a Fiului şi a Sfântului Duh!”. Şi Cerul coboară pe masa sfântului altar. Şi-apoi ieşi cu Evanghelia şi spui o rugăciune: „Stăpâne Doamne, Iisuse Hristoase, fă ca împreună cu intrarea mea să fie şi intrarea sfinţilor Tăi îngeri, care împreună cu mine slujesc”. Când preo­tul le dă binecuvântare, intră îngerii. Fără mâna preotului, îngerii nu intră. Şi îngerii se aşează în jurul altarului, ca să ajute preotul la slujbă. Se umple altarul de viaţă. După prefacerea darurilor în Trupul şi Sân­gele Mântuitorului, Hristos vine şi dă la toţi îngerii darul. Atunci e revărsarea Cerului. Apoi pleacă, iar după el merg toţi îngerii şi sfinţii, împreună cu Maica Domnului. Iar preotul spune: „Cu pace să ieşim” şi bine­cuvântează oamenii. Atunci ar trebui să-L pri­mească toţi pe Dumnezeu, să se împărtăşească. Dar, din păcate, nu o fac. Împărtăşania este singurul liant dintre cuvânt şi lumină. În potirul preotului se află Cuvântul şi Lumina deodată, acolo. Părerea mea este că toţi cei care participă la Liturghie ar trebui să se cu­minece, pentru că preotul nu e stăpânul lui Dumnezeu, să-L dea numai cui vrea şi când vrea. Noi suntem puşi ca să-L dăm pe Hristos tuturor, să-L înmulţim pe Dum­­nezeu. La mine în biserică se împărtăşesc, la fie­care slujbă, cam jumătate dintre cei prezenţi, însem­nând vreo sută de oameni. Pentru că Liturghia fără oameni împărtăşiţi este ca natura fără vegetaţie, un deşert.

Farmacia Cerului

– La sfinţia voastră vin oameni din toată ţara să se spovedească, să vă ceară rugăciuni sau sfaturi. Cum aţi devenit atât de cunoscut?

– Eu nu mi-am făcut recla­mă. Fapta e cea mai bună carte de vizită. De când a fost aici prima fată demo­ni­za­tă, pe care am reuşit să o eli­berez de necu­ratul, cu puterea lui Dumnezeu, lumea a început să mă caute tot mai mult. Sunt convins că Dum­nezeu l-a alun­gat pe diavol din femeia aceea, pentru că nicio clipă nu am crezut că eu pot face minuni. Numai Dum­nezeu face minuni. Eu mă pu­team face eventual „de minu­ne”, cum se spune, dacă lucram în numele meu. S-a întâmplat la vreo doi ani după ce-am venit aici. Când au băgat-o pe săraca fată în bise­rică, a început să urle la noi şi să ne bălăcărească. Celălalt pre­ot, cantorul şi toţi creştinii au fugit, rând pe rând, de teamă. Am rămas singur cu ea, iar oa­menii aşteptau în drum să vadă cine iese învingător: popa sau ea. Am ieşit amândoi, ea cu Psal­tirea şi o cruce într-o mână, iar eu ţinând-o de cea­laltă mână.

– Nu v-a fost frică?

– De ce? De mine nu se pu­tea atinge necuratul. Eu stăteam în veşnicie, el în vremelnicie.

– Aţi mai avut astfel de cazuri?

– Da, şi, prin voia lui Dum­nezeu, şi multe cazuri de vin­decări de boli incurabile. A fost, bunăoară, o altă fată, din Deva, care avea un cancer cu meta­staze la sân. I-am spus să con­tinue tratamentul medical şi, în paralel, să vină şi la slujbe, că am şi eu farmacia mea şi tera­piile mele. În paranteză fie spus, sunt trei farmacii: una chimică, la care apelează toată lumea, alta bazată pe plante, pe care o cunosc puţini, şi una alcătuită din cuvinte, farmacia Cerului. Eu la asta din urmă am acces neîngrădit. A venit fata la slujbe un timp şi a dispărut cancerul. Tot aşa, o româncă din Germania, cu un can­cer avansat la ficat, a apelat la mine, pe când se afla într-un scurt concediu în ţară. Nu putea însă participa la slujbe, că trebuia să se întoarcă la muncă, în Ger­mania. I-am făgăduit să mă rog pentru ea şi am sfă­tuit-o ca în anumite zile, la anumite ore, să se roage şi ea şi să citească mai ales acatistul Sfântului Nectarie. M-a sunat de pe drum că nu găseşte acatistul Sfântului Nectarie, dar că a găsit unul al Părintelui Arsenie Boca. „E bun?” – m-a între­bat. „Foarte bun” – i-am spus. Eu am mare evlavie la Părintele Arsenie, l-am pictat şi în biserică şi, ultima părticică de pâine pe care o scot la proscomidie o pun cu numele lui, pentru că se umple sfântul disc de lumină şi simt cum mă ajută la slujbă. Ei bine, după un număr de zile de rugăciuni, doamna respectivă m-a sunat să-mi spună că Părintele Arsenie i-a apărut în vis, cu biserica de la Prislop într-o mână şi Evanghelia în cealaltă. Sfântul Ardea­lului a atins-o cu Biblia pe locul bolnav şi i-a spus: „Mergi, că eşti sănătoasă”. La control, medicii au constatat uluiţi că s-a vindecat. Ca urmare, femeia, deşi nu pictase în viaţa ei, a pictat o splendidă icoană a Părintelui Arsenie aşa cum l-a visat.

Peste 160 de cazuri de incest

– Cu ce probleme sufleteşti vin oamenii la sfinţia voastră?

– De obicei, le spun eu ce probleme au, pen­tru că ei nu văd cauza, ci numai efectul. Se plânge cineva că i-a murit un animal, că nu mai are niciun spor în bătătură şi aşa mai departe. Îi spun: „A­cum atâţia ani ai fă­cut cutare lu­cru rău. Hai să-l rezolvăm pe acela, să te pocă­ieşti pentru el şi o să-ţi fie iarăşi bine”. Cu cei din sat e mai uşor, e uşor de lucrat cu ei… Cei din exterior însă au neca­zuri mult mai mari.

A venit, de pildă, la mine o femeie şi m-a întrebat cu obi­dă: „De ce mi-a orbit uni­cul copil?”. I-am spus: „Tu nu ai numai un copil, ci mult mai mulţi. Câte avorturi ai fă­cut?”. „Nu ştiu, părinte, mul­te”. I-am spus: „Caută să-ţi aminteşti câţi copii ai pe su­flet şi atunci vei face primul pas pentru ispăşire”. Pe o ast­fel de femeie nu o poţi împărtăşi fără o serioasă peni­tenţă, care se dă în func­ţie de conştientizarea păca­tu­lui, nu neapărat de gravi­tatea lui – căci într-un astfel de caz, nu i-ai mai cumi­neca pe mulţi niciodată, iar fără împărtăşanie, sufletul omului este în mare primej­die. Sigur că sunt anumite criterii, că nu poţi împărtăşi de-a valma, fără discer­nământ. Însă ideea este de a da o şansă bolnavu­lui pentru a se însănătoşi. Nu trebuie să-i îndepărtăm pe oameni de Hristos! Dar cele mai grele probleme cu care vin credincioşii sunt legate de dependenţe de al­cool, de droguri şi de viaţa sexuală. Eu chiar mi-am făcut o statistică şi vă pot spune că, de exemplu, în anul 2014, am avut peste 160 de cazuri de incest! Nu în sat, ci oameni din diferite locuri. Am consiliat fami­lii de genul ăsta şi am botezat copii re­zul­taţi din incest. Ei nu se prea duc la preoţii din oraşe, căci se tem să nu fie luaţi la rost… Poate şi pentru că se ruşinează de preoţii din parohii, care îi cunosc. După o cădere, nu mai au nevoie şi de alte căderi, iar dacă s-au prins cu un deget de poala lui Hristos, nu trebuie să le dai cu piciorul, ca să se prăbuşească defi­nitiv, ci să le întinzi mâna. De asemenea, am avut pes­te 2.500 de tineri pe care i-am consiliat pentru că se drogau. Intră pe filiera drogurilor, de multe ori, pentru a-şi obloji depresia. Sunt multe nenorociri din dragos­te, mai ales la tinerii care încep relaţii pe internet…

– Vă descurcaţi cu atâta puhoi de lume, nu obo­siţi?

– E adevărat că uneori mă cuprinde sfârşeala şi tre­buie să am mare grijă. Când ai de-a face cu un potop de cazuri grave, tot dai câte ceva fiecăruia. Dar pentru a da, e necesar să acumulezi sufleteşte şi intelectual, nu poţi funcţiona non-stop, ca un robot. Pe de altă parte, când tu ajuţi un om, Dumnezeu îţi dă putere să mai ajuţi zece. Aşa se înmulţeşte harul. Şi asta mă ţine drept, la slujbe şi în scaunul de spovedanie.

– Despre sfinţia voastră se spune că aveţi şi darul prezicerii, al vederii înainte. Aţi avut acest har de la bun început, ori după ce aţi devenit preot?

– Trebuie să ai ceva de la bun început, chiar dacă fiecare har se lucrează apoi pentru a ajunge la nivelul cel mai de sus. Dar sigur că preoţia potenţează toate darurile iniţiale ale omului. Până să fiu preot, am învă­ţat despre RMN, după ce am fost hirotonit, mi-am în­suşit eu aparatul RMN. (Râde) E cel mai probabil că fără preoţie nu aş fi cunoscut atâtea. Dumnezeu le dă tuturor oamenilor câte un înger, dar pentru preot, mai desprinde un înger din Cer. Preotul este omul cu doi îngeri. Preoţia este un giuvaier, dar dacă nu ai grijă de ea, şi-o pierzi sau o vinzi, sau o împarţi, sau o perver­teşti, să te ferească Dumnezeu!

Cum arăta și cum se purta, de fapt, Domnul Nostru Iisus Hristos! Iată o descriere a lui Iisus făcută de contemporanul Său, Publius Lentulus, predecesorul lui Pontius Pilatus

 

Cum arăta și cum se purta, de fapt, Domnul Nostru Iisus Hristos! Iată o descriere a lui Iisus făcută de contemporanul Său, Publius Lentulus, predecesorul lui Pontius Pilatus

Reprezentarea pe care noi, creștinii, o avem despre Mântuitorul nostru Iisus Hristos este cea pe care ne-o prezintă Biserica prin icoanele sale. Cu toate acestea, o descriere a lui Iisus este acum publică, fiind făcută de contemporanul Său, Publius Lentulus, predecesorul lui Pontius Pilatus în funcţia de procurator al Iudeei (26 – 36 d. Chr.) şi care, în această funcţie, era obligat să trimită rapoarte Senatului din Roma despre cele mai importante evenimente din zona aflată sub autoritatea sa.

„Este un bărbat cu o înfăţişare nobilă şi trăsături atît de frumoase şi care exprimă atîta maiestuozitate, încît oricine Îl vede nu poate să nu Îl admire. Are părul de culoarea castanei coapte, iar de la nivelul urechilor pînă la umeri culoarea devine cea a pămîntului, doar că foarte strălucitoare. Îl poartă despărţit de la mijlocul frunţii, însă după obiceiul nazarieneilor.

Fruntea dreaptă şi senină, chipul fără urmă de riduri sau pete, cu o uşoară nuanţă de bronz. Nările şi buzele fără cusur. Barba la fel de deasă ca şi părul, nu prea lungă şi despărţită la mijloc. Ochii Săi serioşi te înfioară. Sînt ca razele soarelui, iar strălucirea lor nu îţi permite să I te uiţi drept în faţă.

Cînd rosteşte vorbe de dojană, te înspăimîntă; plînge cînd trebuie să mustre. Atrage iubirea oamenilor şi are o voioşie demnă. Se spune că nu a fost văzut rîzînd, însă a fost văzut plîngînd. Are braţe şi mîini deosebit de frumoase. Este fermecător cînd poartă o conversaţie, însă vorbeşte puţin; iar cînd vorbeşte, o face cu deosebită modestie. Oriunde Îşi face apariţia, este de departe cel mai frumos bărbat pe care l-a văzut sau şi-l poate imagina cineva; îi seamănă mamei Sale, cea mai frumoasă fiinţă din această regiune.

În ceea ce priveşte cultura Sa, uimeşte întreg Ierusalimul. Deşi nu a studiat niciodată, cunoaşte toate domeniile ştiinţei. Poartă sandale şi umblă cu capul descoperit. Mulţi rîd cînd Îl văd, se tem, însă, şi tremură în prezenţa Lui sau cînd le vorbeşte.

Se spune că nu s-a mai pomenit un asemenea bărbat în zona asta. Într-adevăr, din cîte mi-au spus evreii, nimeni nu a mai auzit asemenea învăţătură înaltă cum o predică acest Christos, şi mulţi iudei cred în El şi în natura Sa divină, pe cînd alţii au venit la mine să Îl reclame ca pe cineva care S-a împotrivit Maiestăţii Voastre.

Este un fapt cunoscut de toţi că nu a făcut niciodată vreun rău, că, dimpotrivă, înfăptuieşte numai lucruri bune. Toţi cei care Îl cunosc şi care au avut de-a face cu El spun că au avut parte numai de lucruri bune şi de sănătate din partea Lui“.

Am găsit pentru voi ce mâncăruri gătesc în Postul Mare maicile dintr-o vestită mănăstire românească! Meniul pe o săptămână întreagă! Cele mai sănătoase și gustoase rețețe de post

 

Am găsit pentru voi ce mâncăruri gătesc în Postul Mare maicile dintr-o vestită mănăstire românească! Meniul pe o săptămână întreagă! Cele mai sănătoase și gustoase rețețe de post

Lista cu meniul zilnic de pe parcursul unei întregi săptămâni provine de la schitul Poiana Maicilor, care ţine de mănăstirea Durău (Neamţ). Împreună cu meniul vă prezentăm şi câteva reţete de bucate mănăstireşti de post renumite.

Fără îndoială, nicăieri nu se ţine mai cu stricteţe postul Paştilor decât într-o mănăstire. Pornind de la această premisă, dar şi de la realitatea că tot mai mulţi români aleg, din diverse considerente, să postească, vă prezentăm în cele ce urmează în ce constă meniul pentru o întreagă săptămână într-o vestită mănăstire românească.

Am ales în acest sens meniul de la schitul Poiana Maicilor, care ţine de mănăstirea Durău (Neamţ), iar săptămâna aleasă este penultima a postului pascal de anul trecut, mai precis cea care s-a încheiat cu duminica Floriilor (cu dezlegare la peşte).

Ce gătesc şi mănâncă maicile în post, pe zile
În primul rând, trebuie să spunem că maicile de la amintita mănăstire au ales ca de luni până sâmbătă să nu cineze, ele servind doar două mese pe zi, la orele 10,00 şi 15,00. În ziua de Florii ele au servit masa la 12,00 şi la 18,00.

Luni: dimineaţa – ceai, cartofi copţi, linte verde, măsline, dulceaţă de cireşe amare, pâine. Prânz – ciorbă de urzici, mâncărică de fasole, gogonele, compot de prune, mere, pâine.

Marţi: dimineaţă – ceai, iahnie de fasole, orez dulce, dulceaţă de pepene galben, pâine. Prânz – ciorbă de fasole, piure de cartofi, urzici pasate, mămăligă, usturoi, compot de cireşe, banane, pâine.

Miercuri: dimineaţa – ceai, pate de soia de casă, cartofi natur, gem de prune, pâine. Prânz – supă de roşii, fasole verde, piure, mămăligă, usturoi, suc de fructe.

Joi: dimineaţa – ceai, salată orientală, fasole veche fiertă, dulceaţă de merişoare, pâine. Prânz – supă cremă de legume, pilaf, ciuperci fierte cu un pic de ceapă, pâine, halva.

Vineri: dimineaţa – ceai, cartofi copţi, salată de ghebe marinate, dulceaţă de cireşe, pâine. Prânz – supă de legume cu brocolli, ghiveci, castraveţi în oţet, salată de fructe.

Sâmbătă: dimineaţa – lapte de soia, pâine, pate de năut, cartofi prăjiţi, măsline, salată de spanac. Prânz – ciorbă de bureţi (hribi), piure, şniţele de soia, salată de varză murată, clătite de post, pâine.

Duminică: prânz – ciorbă de bureţi (hribi), păstrăv (de Florii, când este dezlegare la peşte), sarmale de post, chiftele de soia, cozonac de post. Cină – ceai, pâine, cartofi înăbuşiţi, salată de crudităţi, fructe diverse.

Cum se găteşte şi se ia masa la mănăstire
Evident, în mănăstiri servitul mesei ţine de un ritual aparte. De obicei, mâncarea se pune în boluri mari în mijlocul mesei şi fiecare se serveşte cât vrea. Totuşi, masa durează doar vreo 10-15 minute. Se face o rugăciune, după care stareţul sau stareţa sună dintr-un clopoţel şi începe masa. În timp ce mănâncă, nimeni nu vorbeşte şi ascultă un frate sau o soră care citeşte dintr-o carte de rugăciuni.

La sfârşit, se sună din nou din clopoţel, ceea ce marchează sfârşitul mesei. Toată lumea se ridică şi face rugăciunea de mulţumire.

Se spune că mâncarea este mai gustoasă la mănăstire şi pentru că maicile sau călugării care o prepară se roagă în timp ce gătesc. De obicei, repetă în timp ce lucrează rugăciunea lui Iisus: ”Doamne, Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieşte-mă pe mine păcătosul/păcătoasa”.

Reţete din meniu pentru o săptămână de post
Pentru că meniul de post nu înseamnă mai nimic fără nişte reţete adecvate, vă prezentăm în continuare şi câteva moduri de preparare a bucatelor, culese de la mănăstirile din Moldova.

Borş de urzici – Ingrediente: Urzici fragede, 1 litru borş, ceapă, păstârnac, rădăcină de pătrunjel, morcovi – în cantităţile dorite, frunze de leuştean tocate, o jumătate de cană cu orez, 4 linguri untdelemn, sare, piper după gust. Preparare: Urzicile se curăţă, se spală în mai multe ape, se opăresc, se lasă la răcit, după care se toacă mărunt cu un cuţit din lemn. Morcovul, ceapa, rădăcinile de păstârnac şi de pătrunjel se curăţă şi se pun la fiert. Când sunt gata se strecoară. Separat, într-o cratiţă, se pune untdelemn la încins, se adaugă, după gust, ceapa tocată mărunt şi urzicile. Zeama strecurată de la zarzavat se pune din nou la fiert. Când a dat în clocot, se adaugă ceapa călită, urzicile şi orezul. Când s-a înmuiat orezul, se adaugă borşul, fiert separat, se potriveşte gustul cu sare, piper şi frunze de leuştean. Zarzavatul fiert se poate adăuga şi el, tăiat cubuleţe, sau poate fi servit separat, cu un sos.

Salată de sfeclă roşie – Ingrediente: 2 sfecle potrivite ca mărime, hrean ras (după gust), 1-2 linguriţe untdelemn, o linguriţă rasă de zahăr, sare, zeamă de lămâie sau oţet de mere după gust. Preparare: Sfecla se spală bine şi se pune la fiert cu sare. După ce a fiert, se curăţă de coajă şi se dă pe răzătoarea mare. Se adaugă zeamă de lămâie sau oţet de mere, zahăr, hrean dat pe răzătoarea mică, sare şi untdelemn.

Ciorbă de fasole – Ingrediente: Fasole boabe, 1-2 căţei de usturoi, ceapă, morcovi, ţelină, păstârnac după gust, tarhon sau cimbru, sare. Preparare: Fasolea aleasă şi spălată se pune la înmuiat în apă, peste noapte. După ce s-a înmuiat, se pune la fiert. În momentul când dă în clocot şi se face spumă, se ia de pe foc, se spală şi se pune la fiert în altă apă încălzită. În această apă se adaugă ceapa, morcovul, ţelina, păstârnacul şi usturoiul. La sfârşit, se adaugă, după preferinţă, suc de roşii şi mirodenii: tarhon sau cimbru.

Mâncare de ştevie – Ingrediente: 5-6 mâini de ştevie, 6 căţei de usturoi, 2 cepe potrivite, 1 lingură de mărar verde tocat, 250 ml untdelemn, 1 lingură făină, sare, piper după gust. Preparare: Ştevia se spală şi se pune la fiert în apă clocotită, cu sare. Se lasă 10 -15 minute şi se reţine o cană din zeama în care a fiert. Ceapa se taie mărunt, usturoiul se zdrobeşte şi se călesc amândouă într-o cratiţă cu untdelemn încins. Se adaugă făina şi zeama în care a fiert ştevia. Ştevia se toacă mărunt şi se adaugă peste ceapă. Se lasă până se încorporează bine, iar la sfârşit, gustul se potriveşte cu sare şi piper după gust. Mâncarea de ştevie se poate servi cu pilaf de orez sau cartofi natur.

Pate de soia – Boabele de soia se pun la înmuiat, de cu seară. A doua zi, se scurg şi se pun la fiert în altă apă timp aproximativ o oră. Observaţie: boabele de soia rămân un pic tari, oricât le-ai fierbe. Se dau prin maşina de tocat carne, apoi se pun în blender cu un pic de apă, sare, usturoi, condimente (oregano), un sfert de ceapă, una sau două ciuperci fierte.

Linte verde – Se pune cantitatea dorită de linte la înmuiat de cu seară. Se scurge apa şi se pune la fiert în altă apă până când se înmoaie bobul de linte. Când e aproape gata se adaugă puţină sare şi puţin oţet (o linguriţă). Se scurge zeama şi se serveşte ca atare.

Chec de post cu nucă – Ingrediente: 1 kg făină, 250 g zahăr tos, 1 lingură zahăr pudră, 250 g margarină vegetală, 200 g miez de nucă măcinată, 500 ml suc de fructe, 1 lingură scorţişoară măcinată, 1 lingură coajă de lămâie şi de portocală (amestecate), 1 linguriţă praf de copt, 1 linguriţă bicarbonat. Preparare: Într-un castron se pune margarina uşor încălzită, se bate spumă cu zahărul, adăugat treptat. La sfârşit se pun, în ploaie, făina, miezul de nucă, sucul de fructe, coaja de lămâie şi de portocală, scorţişoara, praful de copt şi bicarbonatul. Se obţine o compoziţie care trebuie să fie cât mai groasă, care se pune într-o tavă unsă cu margarină sau untdelemn şi se coace, timp de 50 – 60 de minute, la foc potrivit. Când este gata, se pune deasupra zahăr pudră.

Plăcintă de post cu mere – Ingrediente: 1 kg făină, 3 linguri oţet, o ceaşcă untdelemn, 1 linguriţă sare, apă cât cuprinde, 1 kg de mere. Preparare: Se frământă un aluat potrivit de tare, din ingredientele mai sus menţionate. Se întinde o foaie subţire. Merele se spală, se curăţă de coajă, se dau pe răzătoarea mare şi se storc de zeamă. Peste foaia întinsă se presară merele rase, în cantitatea do¬rită. Deasupra merelor se presară zahăr tos, după gust, şi esenţă de vanilie. Se rulează foaia şi se aşează într-o tavă unsă cu untdelemn. Se lasă la cuptor timp de 30 de minute. Se serveşte rece.

Orez dulce – O cană de orez se pune la fiert cu patru căni de apă rece la foc mic. Când e gata fiert se adaugă o jumătate de cană de zahăr şi o jumătate de linguriţă de sare.

Deliciosul orez cu spanac! Rețetă mănăstirească uimitoare! Fin, sănătos, gustos, cu har! Acesta este secretul, pentru un rezultat spectaculos:

 

Deliciosul orez cu spanac! Rețetă mănăstirească uimitoare! Fin, sănătos, gustos, cu har! Acesta este secretul, pentru un rezultat spectaculos:

Deliciosul orez cu spanac! Rețetă mănăstirească uimitoare! Fin, sănătos, gustos, cu har! Acesta este secretul, pentru un rezultat spectaculos:

O altă reţetă faimoasă şi delicioasă deopotrivă este orezul cu spanac. Aveţi nevoie de: 1 kg de spanac, 200 gr de orez, 2 cepe, 1 căpăţână de usturoi, puţin ulei şi sare.
Mod de preparare: orezul se lasă la înmuiat în apă rece, iar spanacul se curăţă şi se spală în mai multe ape, după care se fierbe timp de 8 minute. Apoi este scos şi lăsat la scurs, iar când se răceşte se toacă mărunt. Ceapa măruntă se pune la călit în puţin ulei încins, până devine aurie, după care se adaugă orezul şi spanacul, lăsîndu-se încă 15 minute la fiert. După toată această tevatură, se adaugă usturoiul şi se dă vasul la cuptor pentru 10 minute. Rezultatul este spectaculos!
(http://altarulcredintei.md)
***
Orezul prelungeşte viaţa Orezul este eficient în curele de slăbire pentru că arde glucidele Orezul, un aliment de bază pentru aproape jumătate din populaţia globului, furnizează energie organismului, stimulează activitatea cerebrală şi creşte speranţa de viaţă.
Din punct de vedere nutriţional, cel mai bun soi de orez este cel brun. 100 g de orez brun ne furnizează 99 mg de potasiu, 43 mg de magneziu, 120 mg de fosfor şi 0,14 mg de vitamina B1. În schimb, aceeaşi cantitate de orez alb ne oferă 54 mg de potasiu, 11 mg de magneziu, 43 mg de fosfor, iar vitamina B1 dispare prin procesare. Orezul este indicat în dieta celor care au stomacul iritat, pentru că acesta se digeră şi se asimilează repede. Fiert, reduce tensiunea arterială Orezul fiert simplu este un leac popular universal pentru diaree, la fel ca şi apa în care a fiert. Orezul fiert, amestecat cu mere pasate, este recomandat de medicii europeni ca ajutor pentru scăderea tensiunii arteriale. De asemenea, apa de orez din soiul brun poate fi consumată de două ori pe zi, la micul dejun şi la prânz, de persoanele care suferă de enterocolită cronică. Cercetările efectuate de un grup de specialişti irlandezi au demonstrat că un consum moderat de orez la mesele principale contribuie la detoxifierea ficatului care absoarbe toxinele. Preparat cu legume, verdeţuri sau sub formă de garnitură la friptura de pasăre, orezul este un aliment benefic pentru persoanele anemice, lipsite de energie. Tonic pentru funcţia cerebrală Fosforul conţinut în bobul de orez are un efect benefic asupra sistemului nervos central. Nutriţioniştii recomandă consumul primei porţii de orez (de preferinţă brun) la micul dejun, motivând că acesta conţine substanţe care stimulează activitatea creierului. Benefic la orice vârstă Orezul are proprietăţi benefice pentru problemele specifice fiecărei vârste, susţin specialiştii. Spre exemplu, consumul regulat de orez îi ajută pe adolescenţi să asimileze mai uşor vitamina B6, care are un rol important în metabolismul aminoacizilor. În cazul persoanelor care se confruntă cu criza de la 40 de ani, orezul este eficient în tratarea disfuncţiilor sexuale, favorizând fluxul sanguin către zona genitală. Iar după vârsta de 60 de ani, orezul protejează inima şi creierul, crescând speranţa de viaţă. Acum sunt indicate în special „ceaiurile” de orez cu mere şi cu lămâie. Orezul conţine vitamina B9 (acid folic), esenţială în producerea globulelor roşii. Specialistul nostru Livia Nena biolog nutriţionist Orezul este un aliment sănătos, atât timp cât este nedecorticat.Trebuie ştiut că în coaja orezului se găsesc uleiuri esenţiale (două fosfolipide şi un sterol), importante pentru hrănirea şi pentru repararea membranei celulare. Orezul nedecorticat poate fi găsit în magazinele specializate în vânzarea produselor naturale sau bio. Orezul decorticat aduce însă în alimentaţia noastră hidraţi de carbon din belşug! De aceea, persoanele cu diabet, dar şi cele supraponderale trebuie să ţină seama de acest lucru şi să consume orezul cu precauţie, acesta având indicele glicemic 50. Persoanele care ţin o dietă pentru scăderea în greutate ar trebui să evite consumul orezului decorticat. Pentru a evita acumularea kilogramelor, este recomandat consumul a cel mult 100 g de orez fiert pe zi şi numai în combinaţie cu legume (roşii, castraveţi, dovlecei, ardei, vinete şi varză).

Cel mai simplu desert de post: Plăcinta săracului! Se face din 4 ingrediente! Uite cum poți să o faci chiar la tine acasă

 REȚETE DE POST

Cel mai simplu desert de post: Plăcinta săracului! Se face din 4 ingrediente! Uite cum poți să o faci chiar la tine acasă

Aceasta placintă se face din aluat de pâine și zahăr. Uite cum.

Ingrediente aluat paine: 1 Kg faina, 20 g drojdie, 10 g zahar,15 g sare, 50 mL sare.

Mod de preparare: Inainte de folosire faina se va cerne. Intr-un castron se va prepara in prealabil plamadeala, pentru activarea drojdiei, din 100 g faina, drojdia si zaharul inmuiate cu apa calduta, pana la consistenta unei smantani. Drojdia nu se va opari deoarece isi pierde calitatile. Plamadeala se lasa sa creasca la caldura. Dupa ce a crescut se framanta faina cu uleiul, sare si plamadeala. Se foloseste apa in asa fel incat aluatul sa fie potrivit de tare. Se lasa sa creasca la caldura.

Ingrediente: ½ Kg aluat de paine, 250 g zahar,50 mL ulei, 200 g margarina.

Mod de preparare: Se imparte aluatul in patru. Din fiecare sfert de aluat se face o foaie de placinta de forma aproximativ dreptunghiulara ceva mai groasa ca pentru strudel. Se unge cu margarina topita si zaharul. Se ruleaza foaia cu atentie pentru a nu se rupe. Se aseaza in tava de la aragaz, unsa cu ulei. Inainte de a aseza in tava placinta se “invarte” ca un strudel. In acest fel foaia se subtie si mai mult. Dupa asezarea in tava, cele 4 bucati se ung cu putin zahar tos. Se coace la foc potrivit 40 minute. Se serveste de preferinta rece.

Ghiveci călugăresc ca la Mănăstirea Măgura Ocnei! O mâncare de post delicioasă și sănătoasă pe care o poate prepara oricine! Rețeta pas cu pas

 

Ghiveci călugăresc ca la Mănăstirea Măgura Ocnei! O mâncare de post delicioasă și sănătoasă pe care o poate prepara oricine! Rețeta pas cu pas

În orice perioadă a posturilor de peste an fiecare dintre noi are nevoie de hrană sățioasă, care să ne dea energia de care avem nevoie și să ne astâmpere foamea, chiar și fără a apela la cea mai „consistentă legumă”, anume carnea.

Rețeta de ghiveci călugăresc este culeasă din bucătăria Mănăstirii Măgura Ocnei (județul Bacău) și este un fel principal care poate suplini fără probleme o masă principală, precum prânzul unei zile de post.

Ingrediente

3 cartofi
3 cepe
100 g mazăre
100 g fasole verde
1 morcov
1 măr
2 castraveți murați
4-5 linguri de bulion
4 linguri de ulei
2-3 căței de usturoi
foi de dafin
1 legătură de mărar și pătrunjel
sare și piper.
Cum se prepară: Ceapa și morcovul se curăță și se dau pe răzătoare, se călesc apoi în ulei încins. Se adaugă celelalte ingrediente tăiate mărunt, se fierb împreună 30 de minute.

Se adaugă bulionul, usturoiul tăiat felii, foile de dafin, sarea și piperul și se dau la cuptor.

După ce a scăzut, se scoate ghiveciul din cuptor și se presară verdeața tocată mărunt.

Sursa: Mâncăruri de post – rețete culese din mănăstirile românești, Editura Sophia, 2006