ianuarie 24, 2023

.. PENTRU CĂ ESTE NEDREPT SĂ TE SUPĂRI ȘI SĂ MERIȚI interpretare RĂU asupra lui Iuda. 1:9

 .. PENTRU CĂ ESTE NEDREPT SĂ TE SUPĂRI ȘI SĂ MERIȚI interpretare RĂU asupra lui Iuda. 1:9

----- Arhanghelul Mihail, vorbind cu diavolul, certându-se despre trupul lui Moise, nu a îndrăznit să pronunțe judecata condamnată, ci a zis: Doamne ferește
Nu știm sigur ce a fost pentru cearta Arhanghelului Mihail cu diavolul despre trupul lui Moise. O zicală apocrifică străveche arată că Arhanghelul Mihail a fost precursor la înmormântarea trupului lui Moise. Cine a îngropat, unde, când - necunoscut. Probabil, chiar Îngerii l-au îngropat. Atunci Satana a intrat într-o dispută, contestându-i pretenția împotriva lui Moise: i-a arătat Arhanghelul Mihail că profetul Moise l-a ucis pe egiptean; l-a hulit pe cel mai mare profet Moise Dar Arhanghelul Mihail, ascultând aceste calomnii nesimțite, nu răspundea în felul în care o fac oamenii de obicei, nu răspundea cu cuvinte de supărare, cu cuvinte de condamnare, i-a zis cu umilință: Doamne ferește. (Sfântul Luca Voyno-Yasenetsky) ***
Întrucât apostolul a pomenit calomnie, nu numai că potolește calomniile, ci îi convinge pe toți oamenii să nu-și spurce limba cu atâta răutate, să nu o folosească nici împotriva celor vrednici de ea. El o spune ca și cum: ei; în grabă și necruțător calomniază pe toți; dar nu ar trebui să fie. Căci nu este corect să calomnii nici măcar pe cei care merită calomnii, văzută din fapta Arhanghelului Mihail. Certându-se cu diavolul despre trupul lui Moise, ar fi putut să-l mustre pe diavol că nu a făcut-o, doar i-a spus, Doamne ferește de tine diavol! Dacă arhanghelul a făcut asta, atunci noi, într-o dispută cu un om, fratele nostru și unica noastră rudă, nu ar trebui să folosim calomnie. Disputa despre corpul lui Moise a fost așa. Apocrifele spun: Arhanghelul Mihail a slujit la înmormântarea trupului lui Moise; diavolul nu a permis asta, dar l-a învinuit pe Moise că a ucis un egiptean și din această cauză l-a declarat pe Moise nevrednic de înmormântare. Apostolul Iuda ne amintește de aceasta pentru a nu doar să ne învețe să nu fim grăbiți la răutate, ci și să ne închipuim că toți oamenii, din trup, trebuie să dea socoteală în toate; că Dumnezeul Vechiului și al Noului Testament este unul și Același; că, după trecerea noastră de la lumea pământească, diavolul, împreună cu demonii săi răi, se răzvrătește împotriva sufletelor noastre, dorind să împiedice procesiunea lor prosperă: se opune, iar îngerii buni luptă pentru ei, precum a văzut Sfântul Antonie. S-ar fi putut întâmpla atunci. Numai Mihail a reflectat apoi diavolul interzicându-l, dar nu cu propria lui putere, ci dând judecată Domnului tuturor, zicând: Doamne ferește, diavolule! (Teofilact, bulgarul binecuvântat)

.n. 24 ianuarie / s.v. 06 februarie-Sfânta Cuvioasă Xenia, cea nebună pentru Hristos și făcătoarea de minuni din Sankt Petersburg în Rusia (XVIII)

 .n. 24 ianuarie / s.v. 06 februarie-Sfânta Cuvioasă Xenia, cea nebună pentru Hristos și făcătoarea de minuni din Sankt Petersburg în Rusia (XVIII)

Troparul Cuvioasei Xenia, glasul al 8-lea
Întru tine, maică, cu osârdie s-a mântuit cel după chip; că, luând crucea, ai urmat lui Hristos; şi lucrând, ai învăţat să nu se uite la trup, căci este trecător; ci, să poarte grijă de suflet, de lucrul cel nemuritor. Pentru aceasta şi cu îngerii împreună se bucură, Preacuvioasă Maică Xenia, duhul tău.
Condacul Cuvioasei Xenia, glasul al 8-lea
Pomenirea ta cea minunată, Sfântă Preacuvioasă Xenia, săvârşind-o noi, cei ce te cinstim pe tine cu dragoste, lăudăm pe Hristos, Cel Ce ţi-a dat ţie întru toate putere de tămăduire; pe Acela totdeauna roagă-L pentru noi toţi.
În această zi facem pomenirea Sfintei Cuvioase Xenia, cea nebună pentru Hristos și făcătoarea de minuni din Sankt Petersburg în Rusia (secolul al XVIII-lea).
Sfânta Xenia a trăit în secolul al XVIII-lea, dar este cunoscut relativ puţin despre ea sau familia sa. Şi-a petrecut cea mai mare parte a vieţii ei în Petersburg, în timpul domniei împărăteselor Elizabeta şi Ecaterina a II-a.
Xenia Grigorievna Petrova a fost soţia unui ofiţer de armată, Andrei Fedeorovici Petrov. Ea a devenit văduvă la vârsta de 26 de ani când soţul său a murit brusc, la o petrecere. Ea a plâns moartea soţului ei, şi în special pentru că el a murit fără spovedanie şi împărtăşanie. Din acel moment, Xenia şi-a pierdut interesul pentru lucrurile lumeşti şi a urmat calea grea a nebuniei pentru Hristos. Sursa acestui mod ciudat de viaţă poate fi găsită în prima Epistolă către Corinteni (I Cor. 1, 18-24, I Cor. 2, 14, I Cor. 3,18-19).
Ea a început să îmbrace hainele soţului ei şi să insiste să fie numită Andrei Feodorovici. Ea le-a spus oamenilor că ea a murit, nu soţul ei. Într-un anumit fel, aceasta era adevărat. A abandonat felul ei de viaţă anterior şi a trăit o renaştere spirituală. Când a dăruit altora casa şi tot ceea ce avea, rudele sale s-au plâns autorităţilor. După ce au vorbit cu Xenia, autorităţile au fost convinse că ea e în posesia facultăţilor sale mintale şi că avea dreptul să dea tot ce avea în ce mod dorea. În curând, ea nu a mai avut nimic pentru ea, aşa că a început să se plimbe prin zona săracă a Petersburgului, fără un loc unde să îşi culce capul. Ea a refuzat orice ajutor de la rudele sale, fericită să fie liberă de orice legături cu lumea. Când uniforma roşie şi verde a soţului ei s-a învechit, ea a continuat să se îmbrace în zdrenţe de aceleaşi culori.
După un timp, Sfânta Xenia a părăsit Petersburgul pentru 8 ani. Se crede că a fost în pelerinaj la locurile sfinte din întreaga Rusie. Se poate ca ea să fi vizitat pe Sfântul Teodor de Sinaxar (19 februarie), de asemenea militar. Viaţa lui s-a schimbat dramatic după ce un tânăr ofiţer a murit în timpul unei petreceri, la băut. Poate că acest ofiţer a fost soţul Sfintei Xenia. În orice caz, ea îl ştia pe Sfântul Teodor şi a avut de câştigat în urma sfaturilor sale.
Sfânta Xenia s-a întors până la urmă în Petersburg unde îşi băteau joc de ea şi o insultau pentru comportamentul ei straniu. Când accepta bani de la oameni, primea doar monede mici, pe care le folosea să ii ajute pe săraci. Îşi petrecea nopţile în rugăciuni, fără să doarmă, pe un câmp din apropierea oraşului. În curând, virtutea sa şi darurile sale au început să fie observate. Ea a prezis evenimente viitoare care urmau sa afecteze cetăţenii Petersburgului şi chiar familia regală. Împotriva voii ei, ea a început să fie cunoscută ca cineva plăcut lui Dumnezeu. Oamenii considerau vizitele ei în casele sau căminele lor ca mari binecuvântări.
Sfânta Xenia a trăit cam 45 de ani după moartea soţului ei, şi a plecat la Domnului la vârsta de 71 de ani. Data exactă şi împrejurările nu sunt cunoscute, dar se crede că a avut loc pe la sfârşitul secolului XVIII. A fost înmormântată în cimitirul Smolensk.
Prin anii 1820, oamenii făceau pelerinaj la mormântul ei, să se roage pentru sufletul ei şi să o roage să se roage lui Dumnezeu pentru noi. Atât de mulţi vizitatori luau pământ din mormântul ei, încât trebuia să fie înlocuit în fiecare an. Mai târziu a fost construită o capelă pe mormântul ei. Cei care îşi îndreaptă rugăciunile către Sfânta Xenia, primesc vindecare din bolile lor şi eliberare de probleme. Este de asemenea cunoscută pentru ajutorarea celor care îşi caută de lucru.
Darul înainte-vederii
S~a întâmplat odată ca Parascheva Antonova să fie în casa pe care Binecuvântata i-o dăruise, şi cosea atunci când Xenia a venit în vizită la ea, spunându-i: “Tu stai în casă şi coşi nasturi fără să ştii că Dumnezeu ţi-a dăruit un fiu. Du-te imediat la cimitirul Smolensk!” Antonova, cunoscând-o ca pe o sfântă ce nu spune vorbe deşarte, a crezut imediat că avea să se întâmple ceva deosebit, aşa că a alergat degrabă într-acolo.
Ajungând pe una din străzile Insulei Vasiliev de lângă cimitir, a zărit mulţime de lume. Curioasă, s-a apropiat să vadă ce se întâmplă. O trăsură accidentase o femeie însărcinată care a dat naştere copilului chiar în plină stradă, murind îndată după aceasta.
Plină de milostivire pentru pruncuţ, Antonova l-a luat la ea acasă. Toate eforturile autorităţilor din Petersburg de a descoperi identitatea mamei, a tatălui ori a vreunei rude a micuţului orfan au fost zadarnice, aşa că Antonova a păstrat copilaşul. Ira crescut frumos, asigurându-i o educaţie aleasă şi iubindu-l ca pe propriul ei fiu. Mai târziu, băiatul avea să devină un model de persoană oficială, devotat mamei lui care-l crescuse cu atâta grijă şi dragoste. Totodată, el avea să-i păstreze o evlavioasă amintire şi Xeniei, slujitoarea lui Dumnezeu care îi arătase mamei sale atâta bunătate şi ajutor, iar lui îi hărăzise o soartă atât de bună.
Printre mulţi alţi prieteni ai Binecuvântatei Xenia se afla şi o văduvă, Doamna Golubev, cu fiica ei de 17 ani, o tânără de o frumuseţe remarcabilă. Xenia o îndrăgise tare mult pe această fată plină de bunsimţ, blândeţe şi supunere.
Odată, venind în vizită la ele, fata începuse să facă cafeaua. “Oh, frumoasa mea”, îi spuse Xenia “tu faci cafea, iar soţul tău îşi îngroapă soţia în OKHTA. Du-te repede într-acolo!” “Du-te!” – repetă Xenia cu fermitate fără a lăsa loc vreunei obiecţii.
Golubevii, ştiind că Xenia nu vorbeşte niciodată în zadar, i-au urmat îndemnul întocmai, aşa că au pornit-o spre OKHTA. Aici, în faţa cimitirului, au întâlnit o procesiune funerară căreia i s-au alăturat. O tânără, soţia unui doctor, murise la naştere şi acum o îngropau.
S-a oficiat slujba de înmormântare şi familia Golubev a însoţit cortegiul la groapă. S-au încheiat şi funeraliile şi oamenii dădeau să plece; ele însă au mai rămas împreună cu tânărul văduv care, fiind tare îndurerat şi-a pierdut cunoştinţa, prăbuşindu-se în faţa mormântului. Atunci, amândouă au încercat să-I ajute să-şi vină în fire. Aşa au ajuns să se cunoască, pentru ca în cele din urmă fata să-i devină soţie.
Dar dumnezeiescul dar proorocesc nu este lăsat numai pentru veşti bune. Uneori, el prevesteşte boală sau moarte pentru ca cei în cauză să aibă vreme de pregătire.
Un astfel de caz s-a întâmplat odată când bineplăcuta lui Dumnezeu a ajuns în casa familiei Krapivin, care a primit-o cu căldură şi bucurie. Au discutat împreună câteva momente, după care, Xenia s-a ridicat brusc, mulţumind gazdei pentru ospitalitate. Vrând să plece, s-a întors spre doamna Krapivin şi i-a spus: “Deşi verde, planta se va trece curând”.
Nu se ştie dacă pe moment doamna Krapivin a înţeles sau nu ce a vrut ea să spună, gazdele ei neluându-i vorbele în seamă. Dar n-a trecut mult timp şi, spre marea lor mirare – doamna Krapivin, deşi în plină tinereţe şi sănătoasă tun, s-a îmbolnăvit brusc, mutându-se la cele veşnice. Abia atunci au înţeles ei tâlcul acelor cuvinte; “Deşi verde, planta se va trece curând”, ce prevestiseră de fapt moartea doamnei Krapivin.
Văzând la Xenia darul clarviziunii şi cunoscând umilinţa şi smerenia chipului ei de vieţuire, oamenii au început să înţeleagă că şi ea este unul dintre acei minunaţi “nebuni ai lui Hristos”. Mulţi dintre locuitorii cartierului Storona din Petersburg erau de-a dreptul fericiţi când ea îi vizita, căci simţeau cum îndată după plecarea ei – se revărsau o pace şi o bucurie dumnezeiească în casele lor; acolo, desigur, unde ea era primită cu credinţă şi sinceritate.
Mamele ştiau că dacă Binecuvântata atingea copilaşul bolnav, acesta îşi revenea de îndată; de aceea părinţii se grăbeau s-o întâlnească pe Xenia ca să le binecuvinteze copiii, fiind convinşi că binecuvântarea ei îi însănătoşea.
De asemenea negustorii şi vânzătorii atunci când o zăreau, ieşeau repede în întâmpinarea ei, oferindu-i câte ceva din mărfurile lor. Dacă ea le accepta sau le binecuvânta, în ziua aceea le mergea .de minune.
Vizitiii căutau şi ei să o conducă fie cât de puţin sau o rugau pur şi simplu ca măcar să ia loc în trăsură pentru o clipă, fiind siguri că astfel vor avea o zi. bună. Treptat, mai toţi se obişnuiseră cu felul ei de a fi, văzând în el semne dumnezeieşti chiar şi atunci când comportarea ei părea uneori ciudată.
Astfel, de pildă, cu două zile înaintea marii sărbători a Naşterii Domnului, din 1761, Binecuvântata, alergând nerăbdătoare pe străzile reci şi încărcate de zăpadă ale Storonei Petersburgului, striga în gura mare: “Coaceţi colacii, căci curând întreaga Rusie îi va coace!” Cum era firesc, nimeni nu putea tâlcui cuvintele ei de neînţeles, dar în ziua marii sărbători împărăteasa Elisabeta Petrovna s-a stins subit din viaţă.
Când această veste îngrozitoare s-a răspândit în întregul oraş, cu toţii au înţeles că slujitoarea lui Dumnezeu prevestise moartea împărătesei.
Se ştie că împărăteasa Ana Ivanovna dorea să-şi consolideze descendenţa la tronul Rusiei, din arborele patern al familiei imperiale. În acest scop, ea a chemat-o pe nepoata ei, Anna Leopoldovna, căsătorită cu prinţul Anton Ulrich, şi, când acestora li s-a născut un băiat, împărăteasa l-a declarat moştenitorul ei.
În 1740, după moartea Anei Ivanovna, Ioan al VI-lea Antonovici a fost proclamat împărat. Un an mai târziu, pe 24-25 noiembrie, a avut loc o lovitură de stat prin care Ioan a fost înlăturat şi Elisabeta Petrovna, fiica lui Petru 1, a fost proclamată împărăteasă. Ioan Antonovici a fost închis în închisoarea Schlusselburg, iar părinţii lui, trimişi în exil la Kholmogory, unde au şi murit. Nefericitul Ioan s-a chinuit în închisoare aproape 23 de ani. În 1764, în timpul guvernării Ecaterinei a Il-a, un oarecare Mirovici, un ofiţer din garda Schlusselburgului, a complotat pentru eliberarea lui Ioan şi readucerea acestuia pe tron. Însă încercarea lui Mirovici a eşuat datorită celorlalţi ofiţeri, rămaşi fideli împărătesei. În timpul acestei încercări de evadare Ioan Antonovici a fost omorât.
Cu trei săptămâni înaintea acestui trist eveniment, Binecuvântata Xenia a început să jelească amarnic zi şi noapte. Toţi care o întâlneau în această stare de jalnică plângere credeau că fusese grav insultată. Întrebând-o ce-i cu ea, le răspundea: “E sânge, e sânge! E un râu de sânge acolo!” – şi plângea tot mai tare.
Nimeni nu putea înţelege ce îi răscolise într-atât liniştea şi pacea ei caracteristică, ba mai mult, nimeni nu-i putea înţelege cuvintele înfricoşătoare. Însă trei săptămâni mai târziu, când s-a răspândit ştirea morţii tragice a lui Ioan Antonovici în întreg Petersburgul, cu toţii au priceput cuvintele sfintei.
La începutul lui noiembrie 1769, Xenia a început să treacă pe la toate cunoştinţele ei. Le bătea în geam până când ieşea cineva şi ea-i spunea: “Economisiţi făina, pentru că în curând vom avea nevoie de ea”. Mulţi intrau în panică la aceste cuvinte rău prevestitoare gândind că cineva va muri. Şi aşa s-a întâmplat. În numai două zile împărăteasa Ecaterina a II-a a trecut la cele veşnice.
Din când în când, Xeriia obişnuia să facă câte o vizită vreunei cunoştinţe sau prietene, cu care schimba câteva cuvinte, ca deodată să se cufunde în tăcere de parcă ar fi ascultat ceva. Se ridica apoi brusc şi părăsea casa în grabă. Dacă gazda o între~ ba de ce pleacă astfel şi încotro se îndreaptă, Bine~ cuvântata făcea semn de rămas bun cu bastonul, spunând: “Trebuie să plec, sunt aşteptată acolo!” Nu ducea nimic cu ea, avea doar zdrenţele de pe ea şi adesea, ajungând la casa unui prieten, i le arăta exclamând cu bucurie: “Asta-i tot ce am…”

Dumnezeu pt rugaciunile facute de Sf.Teodosie. S-a întâmplat ca valurile mării să fie îmblânzite doar cu numele de Sfântul Teodosie. Plecând de la gloria omenească, sfântul s-a stabilit în apropierea satului Marathon, întemeind aici kinovia Marathon. În ea, marele ascet a încheiat în pace zilele vieții sale plăcute lui Dumnezeu († c. 412).

 Sf.Cuv. Teodosie al Antiohiei a părăsit încă de mic casa bogată a nobililor săi părinți și a pornit pe o cale îngustă și dureroasă a ascezei, stabilindu-se într-o mică chilie de pe malul Golfului Issky, în vecinătatea orașului Ross.Sfântul și-a trudit trupul cu prost si infranare ,dormea întins pe pământul gol, purtând un sac pe el in loc de haina și lanțuri grele de fier. Părul îi crescuse până să-i acopere picioarele. Prin fapte continue de post și rugăciune, a biruit patimile trupești și duhovnicești, a calmat mânia, a alungat gândurile necurate; pentru a se intretine a muncit din greu, cultivând o grădină frumoasa și țesând funii.

În patria sa, călugărul Teodosie a întemeiat o mănăstire (Skupel). El a insuflat călugărilor dragostea pentru munca trupească și pentru isprăvile duhovnicești. Călugărul Teodosie i-a tratat pe rătăcitori cu o grijă deosebită. Viața înaltă a sfântului era cunoscută cu mult dincolo de mănăstire.
El era cunoscut atât de creștini, cât și de păgâni. Navigatorii în orele de pericol cereau ajutorul lui Dumnezeu pt rugaciunile facute de Sf.Teodosie. S-a întâmplat ca valurile mării să fie îmblânzite doar cu numele de Sfântul Teodosie. Plecând de la gloria omenească, sfântul s-a stabilit în apropierea satului Marathon, întemeind aici kinovia Marathon. În ea, marele ascet a încheiat în pace zilele vieții sale plăcute lui Dumnezeu († c. 412).

Rugăciune către Sfânta Xenia

 Rugăciune către Sfânta Xenia

O, Sfântă maică Xenia, vieţuind sub acoperământul Celui Preaînalt şi întărită fiind de Maica lui Dumnezeu, răbdând foamea şi setea, gerul şi arşiţa, defăimările şi prigonirile, ai primit de la Dumnezeu darul înainte-vederii şi al facerii de minuni, iar acum sălăşluieşti întru lumina Celui Atotputernic. 

Sfânta Biserică te preamăreşte acum ca pe o floare bineînmiresmată. Stând înaintea sfintei tale icoane, ne rugăm ţie ca uneia care eşti întru viaţa cea neîmbătrânitoare, dar petreci şi împreună cu noi: primeşte cererile noastre şi le du la scaunul Milostivului Părinte Ceresc, ca ceea ce ai îndrăznire către El; cere pentru cei ce aleargă la tine mântuire veşnică, îmbelşugată binecuvântare pentru faptele şi începuturile cele bune, izbăvire din toate nevoile şi necazurile.

Mijloceşte cu rugăciunile tale înaintea Atotînduratului nostru Mântuitor, pentru noi netrebnicii şi păcătoşii. Ajută, Sfântă şi fericită maică Xenia, să fie luminaţi pruncii cu lumina Sfântului Botez şi să fie pecetluiţi cu pecetea darului Sfântului Duh; băieţii şi fetele să fie crescuţi în credinţă, cinste şi frică de Dumnezeu; dăruieşte-le lor reuşită la învăţătură; tămăduieşte pe cei neputincioşi; trimite dragoste şi bună-înţelegere celor căsătoriţi, învredniceşte pe monahi de nevoinţa cea bună şi apără-i de defăimări;

întăreşte-i pe păstori întru tăria Duhului Sfânt, păzeşte poporul şi ţara aceasta în pace şi fără de tulburare, roagă-te pentru cei lipsiţi în ceasul morţii de împărtăşirea cu Sfintele lui Hristos Taine; că tu eşti nădejdea noastră, grabnica noastră ascultătoare, pentru care îţi aducem mulţumire şi slăvim pe Tatăl şi pe Fiul şi pe Duhul Sfânt, pe Dumnezeul cel în Treime închinat şi minunat întru Sfinţii Săi acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin!


Mitropolitul Augustin

 Vine ceasul si este aproape, in care va cadea o sita pe fata pamantului. Cate zice Apocalipsa vor avea loc toate. Diavolul ne va cerne ca pe ucenicii lui Hristos in noaptea Joii Mari. Spuneau: "Noi vom fi langa Tine". Si Hristos i-a spus lui Petru: In seara aceasta diavolul va va cerne. "Iata satana v-a cerut pe voi, ca sa va cearna ca pe grau..."(Luca 22,31). Cu site mici ne-a cernut pana astazi; dar va veni sita cea mai mare. Si atunci, dintr-o mie de crestini, fratii mei, auziti? - o spun cartile lui Dumnezeu - dintr-o mie de crestini unul daca va ramane credincios in Hristos! Cei noua sute nouazeci si noua nu vor mai crede in nimic. Vor hulii, vor face precum cainii turbati, care nu-si cunosc stapanul."

Mitropolitul Augustin

Sarbatorita 21 ianuarie -„Zhivopriyatnaya” („Premergătoarea sau cea care raspunde”) - icoana facatoare de minuni a Maicii Domnului situata în Mănăstirea Vatopedi din Athos. Aceasta este o frescă în pronaosul de la miezul nopții, „mesoniktikon” al bisericii catedrală. A fost numită „Antiphonitria” (Prevestitoarea sau Raspunzatoarea) pentru că s-a auzit o voce din această icoana (ea a răspuns, a vorbit ca răspuns).

 Sarbatorita 21 ianuarie -„Zhivopriyatnaya” („Premergătoarea sau cea care raspunde”) - icoana facatoare de minuni a Maicii Domnului situata în Mănăstirea Vatopedi din Athos. Aceasta este o frescă în pronaosul de la miezul nopții, „mesoniktikon” al bisericii catedrală. A fost numită „Antiphonitria” (Prevestitoarea sau Raspunzatoarea) pentru că s-a auzit o voce din această icoana (ea a răspuns, a vorbit ca răspuns).

Se stie ca este si interzisa intrărea femeilor in Sfântul Munte Athos . După o veche traditie, păstrată prin viu grai,si scrisa in pateric de la manastire se povesteste că,
Într-o zi, prințesa Plakidia, pentru a-și vedea fratele, Imperatorul grec. Arcadie, a mers pe mare de la Roma la Constantinopol. În 382, ​​ea a dorit să meargă la Athos pentru a venera icoana Preasfintei Maicii Domnului din Mănăstirea Vatopedi, care a fost înființată de tatăl ei, imp. Teodosie, iar ea a ordonat navei ei să poposeasca la poalele Sfantului munte Athos.
Călugării mănăstirii, după ce au aflat despre sosirea prințesei, au plecat la țărm să o întâlnească cu onoruri decente. Când au aflat despre dorința prințesei, au văzut că, prin împlinirea dorinței ei, va fi încălcată carta antică a Muntelui Athos, care interzice femeilor să intre; dar, neîndrăznind să nu asculte de poruncile surorii împăratului, au hotărât s-o aducă în mănăstire.
Plachidia, din smerenie, a vrut să intre în biserica catedrală nu pe portile principale dinspre apus, ci pe porțile nordice și abia s-a apropiat de ele, când a auzit deodată un glas tunator: „Oprește-te! Nu merge mai departe, altfel vei fi aspru pedepsita.” Apoi, prințesa a căzut la pământ cu frică și cu lacrimi si-a cerut iertare de la Regina Cerului Imparateasa cerului si a pamantului.
Auzi o voce impunatoare :" Opreste-te si întoarce-te înapoi căci eu sunt împărăteasa muntelui acestuia.
- De ce esti aici? - Pentru ce ai venit să tulburi linistea supusilor mei ? Aici sunt călugări, iar tu ești femeie ; de ce îi dai vrăjmaşului un motiv să semene gânduri criminale printre asceţi? Opreste-te! Nu merge mai departe, altfel vei fi aspru pedepsita.Să stiti că de azi înainte, nici o femeie nu va mai călca pământul sfânt al acestui munte".
Auzind aceste cuvinte, împărăteasa Plagudia căzută cu fata la pământ, pocăindu-se de îndrăzneala ce a avut, cerandu-si iertare Maicii Domnului.
Aflând că unele femei erau pedepsite cu moartea pentru că au intrat în Athos, prințesa, în semn de recunoștință pentru ca insasi Maica Domnului s-a milostivit de ea si i-a vorbit,daruindu-i iubirea si mila Sa iar mai apoi iertarea de la Preasfânta Maică Domnului, a construit o biserica în numele Marelui Mucenic Dimitrie langa catedrală. ,iar în locul în care a auzit un glas care i-a interzis să intre în biserica, a poruncit să se picteze o icoană a Maicii Domnului dupa cum i s-a aratat, care se numeste „Cea Vie” sau „Vestitoarea -Raspunzatoarea” si sa arda in fata ei o candela neincetat. Când Plachidia i-a povestit fratelui său despre minunea care i s-a întâmplat în mănăstirea Vatopedi, acesta a trimis acolo daruri mari ,odoare scumpe cu mari onoruri catre Maica Domnului si casa ei- după care a plecat la Constantinopol.
Dorința Plachidiei a fost împlinită. Icoana Maicii Domnului, pictată în amintirea acestui eveniment miraculos, se mai păstrează si acum în Mănăstirea Vatopedi și este cunoscută sub numele de Dătătoarea de Viață sau Vestitarea. O candela arde neincetat care nu se poate stinge se aprinde în fața ei, revarsând în jurul ei o lumină slabă, nestingherită și reconfortantă.
Incidentul cu Placidia a avut consecinte foarte benefice nu doar pentru manastirea Vatopedi, ci pentru intreg Sfantul Munte. Când Placidia a ajuns la Constantinopol, i-a povestit fratelui ei Arcadius despre ceea ce i s-a întâmplat la Vatopedi. Împăratul Arcadius, aflând despre minune, a înzestrat din belșug mănăstirea. De asemenea, a aprobat pentru Vatopedi o fermă în Perimeoria, cinci magazine comerciale și a stabilit un salariu anual permanent din venitul regal de doisprezece litri de aur și 17 litri de argint. De atunci, Sfinții Părinți de Munte au decretat o lege - să nu se lase femeile să meargă la Sfântul Munte. Această ordonanță este respectată cu strictețe până în prezent. Chiar și turcii care trimit aici o unitate de poliție sunt supuși acestei prevederi legale.
De atunci si până azi, nici o femeie n-a mai intrat în republica monahilor a Sfântul Munte Athos.
Prin sec, XI-lea, Athosul îsi pierde caracterul de asezământ împărătesc, curat Bizantin. Atunci Rusii întemeiază aici mânănstirea lor Sfântul Pantelimon, numită Rusicu, cu slujbă rusească de pe cărti Slavonesti, pomenite încă pe la 1143.
In curând se înfiintează si mânăstirea Sârbească Chilandarul, o frumoasă mânăstire bulgărească si un frumos schit românesc: Prodromul.
Sursa: Cartea "E. Poselyanin. "Maica Domnului. Descrierea vieții ei pământești și a icoanelor sale miraculoase" [1914]

Troparul Sfântului Cuvios Teodosie cel Mare, începătorul vieţii călugăreşti de obşte Glasul 8 Cu curgerile lacrimilor tale ai lucrat pustiul cel neroditor şi cu suspinurile cele dintru adânc ai făcut ostenelile tale însutit roditoare; şi te-ai făcut luminător lumii, strălucind cu minunile, Teodosie, părintele nostru. Roagă-te lui Hristos Dumnezeu ca să mântuiască sufletele noastre.

 

Troparul Sfântului Cuvios Teodosie cel Mare, începătorul vieţii călugăreşti de obşte Glasul 8

Cu curgerile lacrimilor tale ai lucrat pustiul cel neroditor şi cu suspinurile cele dintru adânc ai făcut ostenelile tale însutit roditoare; şi te-ai făcut luminător lumii, strălucind cu minunile, Teodosie, părintele nostru. Roagă-te lui Hristos Dumnezeu ca să mântuiască sufletele noastre.